Logo
  • Nieuws
  • 14 augustus 2017
  • Bron: BOVAG

'Bijtellingsregels leasefiets onwerkbaar'

Het volgende kabinet moet de belasting op een fiets van de zaak afschaffen. De bijtellingsregels voor een leasefiets zouden onwerkbaar zijn. Dat is althans de mening van brancheorganisatie BOVAG.

Beeld 'Bijtellingsregels leasefiets onwerkbaar'

Voor het voordeel van het privégebruik van zo'n leasefiets moet belasting worden betaald. Daarvoor wordt een bedrag bij het loon gerekend. Volgens de BOVAG bestaat er grote onduidelijkheid over hoe de belastingregels moeten worden geïnterpreteerd, zelfs bij belastinginspecteurs. 

Doordat zoveel onduidelijk is, zijn grote bedrijven terughoudend, zegt BOVAG. "Controle op het aantal privékilometers is onmogelijk en het bijhouden van een kilometerregistratie ondoenlijk. Dat werkgevers een tweewieler beschikbaar stellen, moet in alle opzichten worden toegejuicht en mag niet gehinderd worden door onwerkbare fiscale barrières."

Privékilometers zelf bijhouden

De werkgever kan de kosten voor een leasefiets inhouden van het salaris of verrekenen met de reiskostenvergoeding. In dat laatste geval geldt dat een bedrijf een onbelaste reiskostenvergoeding mag uitkeren van 19 cent per kilometer als de werknemer met eigen vervoer reist. Dat gaat dus ook op voor de leasefiets. Hierbij wordt uitgegaan van 214 werkdagen per jaar, waarvan de werknemer er 128 op kantoor doorbrengt. Dat betekent dat de werknemer bij een volledige werkweek twee dagen per week thuis kan werken met behoud van de onkostenvergoeding.

Bij een leaseauto kan de gebruiker het privégebruik met een vast bedrag afkopen, maar bij de fiets werkt dat niet zo eenvoudig. Gebruikers moeten precies bijhouden hoeveel kilometers ze voor woon-werkverkeer fietsen en hoeveel voor andere doeleinden. Een ritje naar huis tussen de middag om thuis te eten geldt als woon-werkverkeer, maar als je op je thuiswerkdag de fiets gebruikt om in de stad een broodje te halen voor de lunch, is dat weer privégebruik. Van die privékilometers worden zaken als onderhoudskosten en stroomverbruik – in het geval van een elektrische fiets - afgetrokken. Het bedrag dat onderaan de streep overblijft, moeten werkgevers bij het belastbare salaris optellen.

Of werkkostenregeling...

Tot 2015 was in Nederland het zogenoemde fietsplan van kracht. Bij die regeling kon de werknemer een fiets kopen op kosten van de werkgever, die dat vervolgens via de belastingen kon verrekenen. De fiets valt nu onder de werkkostenregeling. Die geeft bedrijven de mogelijkheid om tegen fiscaal aantrekkelijke voorwaarden extraatjes te verstrekken aan de werknemer. Behalve om een fiets kan het bijvoorbeeld gaan om een mobiele telefoon, bedrijfsfitness, maar ook om een kerstpakket. De werkkostenregeling gaat tot 1,2 procent van de totale loonsom. Komt het bedrijf boven dit bedrag uit, dan moet hij over het meerdere een eindheffing betalen van 80 procent.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.