
Functie:Directeur/eigenaar
Organisatie:Veranderpit BV
Kim Castenmiller (1975) is opgeleid tot organisatiepsycholoog. Na een loopbaan van organisatieadviseur tot HR manager bij ABN AMRO, heeft zij in 2007 de stap naar ondernemerschap gezet. Sinds 2013 is Kim samen met Kees Gabriëls directeur/eigenaar van Veranderpit. Veranderpit begeleidt RvB's, directieleden, ondernemers en managers in tal van sectoren bij veranderingen die zij willen bewerkstelligen. Uitgangspunt is daarbij het gericht mobiliseren van het talent van élke medewerker en de organisatie zodanig in te richten dat deze de energie in het bedrijf vergroot, ten gunste van het resultaat. In 2009 schreef Kim het boek 'Generatie Y aan het werk. Van een zoektocht naar de drijfveren van de Generatie Y naar een nieuwe HRM focus voor een Y proof organisatie'. In 2012 volgde haar tweede boek 'Geef je organisatie toekomst. Een roadmap voor bouwers aan toekomstbestendige organisatie'. Kim is gedreven door het creëren van organisaties waar mensen de beste versie van zichzelf kunnen worden. Ten dienste van de klant.
Bijdragen
Blog

Wat wil je als HR? Mensen inspireren en de lijn “besmetten” met jouw visie en ideeën of werken volgens het principe “u vraagt, wij draaien”? Ik geloof dat HR weer voorop moet gaan lopen. Ook als dat door de enorme tijdsdruk onmogelijk lijkt.
Blog

Op de HR Praktijk Dag, stelden ik en mijn collega: ‘HR, maak je totaal dienstbaar aan de lijn’. Dit deed menig wenkbrauw fronsen. Totaal dienstbaar? Ja, maar dat is wat anders dan simpelweg uitvoeren van wat de lijn je vraagt. De essentie zit ‘m in verder helpen. En soms help je de lijn verder door juist niet te helpen.
Blog

Het vakgebied van HR is volop in beweging. Technologische ontwikkelingen, nieuwe generaties medewerkers, met pensioen gaande babyboomers en, oh ja, nog een crisis. De budgetten krimpen en tegelijkertijd moet HR van meer betekenis gaan zijn voor de lijn. De gemiddelde lijnmanager ziet HR professionals eerder als een last dan dat ze er echt baat bij hebben. We kunnen opnieuw relevant worden. Door onszelf te laten zien.
Blog

‘Weg met de functieprofielen. Ik ga ze ritueel verbranden. Wie doet er mee?’, twitterde ik een tijdje geleden. Niet omdat ik helemaal niks zie in de profielen, wel omdat ik vind dat ze de bijdrage van mensen aan organisaties en de maatschappij eerder beknotten dan vergroten. Het alternatief: iedereen zijn eigen unieke functieprofiel.