Logo
  • Nieuws
  • 5 maart 2009
  • Lianne Bouman

Werkgevers: ook sloopbonus voor bestelauto’s

Heeft u een oude bestelauto? Vreest u de milieuzones die de grote steden willen invoeren? Maar is de recessietijd niet het beste moment om een zuinige bestelauto aan te schaffen?

Beeld Werkgevers: ook sloopbonus voor bestelauto’s

VNO-NCW, MKB-Nederland, EVO en TLN vinden dat u gebruik moet kunnen maken van de sloopbonus, net als particulieren die hun oude auto laten slopen.

 

De prikkel om een nieuwe, schonere auto te kopen valt bij deze organisaties in goede aarde, maar zij vinden dat ook ondernemers met een bestelauto in aanmerking moeten komen. VNO-NCW vindt zelfs dat oude vrachtwagens onder de sloopregeling moeten vallen.

 

De sloopbonus voor ondernemers met een bestelauto is volgens de werkgeversorganisaties hard nodig, omdat de grote gemeenten in 2010 een milieuzone willen invoeren. Dat betekent dat alleen nog de nieuwere, want schoonste,  typen bestelauto´s toegang tot de binnenstad krijgen. De organisaties vinden dat de rekening voor de aanschaf van nieuwe bestelauto’s bij het bedrijfsleven wordt neergelegd.

 

Vijftigduizend bestelauto’s

Als de plannen doorgaan komt het er volgens de werkgeversorganisaties op neer dat zo’n vijftigduizend bestelauto’s de toegang tot de binnensteden wordt ontzegd. De organisaties pleiten daarom dat de politiek het belang van de ondernemer in ogenschouw neemt, die anders door de nieuwe regels met een enorme kostenpost wordt opgezadeld.

 

Tip

De subsidieregeling voor de zogenoemde af-fabriek roetfilters op bestelwagens en taxi’s is verlengd. In totaal is hier in 2009 18 miljoen euro voor uitgetrokken. Meer informatie vindt u op de site van SenterNovem.

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.