Logo

ProRail bouwt voortvarend aan talentmanagement en learning

  • Loopbaan & opleiding
  • Talent management
Technologie verandert de toekomst van ondernemingen als nooit tevoren. Zo ook die van ProRail. Moderne technologie speelt een almaar groeiende rol in het creëren van een onberispelijk spoornetwerk en het ontwikkelen van een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening. Hoe gaat de HR-afdeling van spoorinfrastructuurbeheerder hiermee om? Op welke manier anticiperen zij op de toenemende afhankelijkheid van IT? Yvonne van Duuren, Manager Organisatie & Ontwikkeling van ProRail, geeft antwoord.
Beeld ProRail bouwt voortvarend aan talentmanagement en learning

Het is voor de meeste HR-medewerkers geen verrassing dat tal van onderzoeken aantonen dat de investeringen van organisaties in HR-technologie en -software een exponentiële groei doormaken. Zo ook bij ProRail.

Van oudsher werkt de spoorinfrastructuurbeheerder met specifieke HR-software voor de back-end processen, zoals salaris- en tijdverwerking. Maar ook voor de front-end processen, zoals een self service voor medewerkers en managers. Daarnaast zet het automatisering in voor learning management en succession development, werving & selectie en aanvullende managementinformatie.

De rol van technologie

Maar naast de HR-afdeling speelt technologie in de gehele organisatie een hoofdrol. In de komende jaren werkt ProRail met nieuwe en complexere systemen om aan de eisen van de samenleving tegemoet te komen en de dienstverlening naar een hoger niveau te tillen.

“Om dit waar te maken, hebben we diepgaande expertise nodig op het gebied van diverse (technische) vakgebieden”, zegt Yvonne van Duuren. “We moeten dus investeren in de kennis en capabilities die noodzakelijk zijn om deze technologie te ontwikkelen en in te voeren. Al deze technologische ontwikkelingen vereisen immers andere skills en vaardigheden en leiden tot een veranderende organisatie. Dat legt nogal een druk op de HR-afdeling.”

Impact op HR

Om de technologietransitie te kunnen maken, is continue innovatie en kennisdeling noodzakelijk. Hiertoe wil ProRail ten eerste het vakmanschap van medewerkers verder ontwikkelen. Zij moeten gaan beschikken over de nieuwe vaardigheden die vereist zijn. Ten tweede moet de organisatie wendbaar worden, zodat zij innovatie kan doorvoeren. Daarnaast staat een goede samenwerking centraal. Hierbij is het de uitdaging om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen. Ten derde moeten medewerkers tijdens de transitiefase doelgericht gestuurd worden. Bij het doorvoeren van veranderingen is het een vereiste om een ander leiderschap te hanteren.

Doelstellingen

Om het reeds beschikbare arbeidspotentieel beter te benutten, heeft ProRail SAP SuccessFactors ingezet. De cloudoplossing voor Human Capital Management (HCM) moet ervoor zorgen dat de spoorinfrastructuurbeheerder een goede positie behoudt in een krappe arbeidsmarkt. De software heeft drie belangrijke doelstellingen:

  1. Een aantrekkelijke werkgever blijven voor jong talent en experts.
  2. Het vasthouden van jonge en/of talentvolle medewerkers.
  3. Het vergroten van de duurzame inzetbaarheid en mobiliteit van het personeelsbestand en het borgen van diversiteit in het personeelsbestand.

Systemen en tools

Van Duuren: “In 2014 zijn wij gaan werken met verschillende systemen en tools. Een dynamisch leermanagementsysteem moet ervoor zorgen dat onze medewerkers worden opgeleid voor diverse competenties en zichzelf kunnen ontwikkelen. Met de 360 graden feedbacktool ontvangen medewerkers feedback van collega's in hun directe werkomgeving, met als doel zowel de sterke als de zwakke punten te ontdekken. We stellen talentprofielen op en werken met een 9 grid model, waarmee we de waarde van een personeelslid kunnen inschatten.”

De methodiek maakt gebruik van 2 pijlers voor het meetbaar maken van de kwaliteiten van medewerkers: performance en potentieel. Op deze manier hebben we niet alleen inzicht in de medewerkers zelf, maar ook in de samenstelling van onze afdelingen. “We combineren de resultaten van de 9 box grid met de bewegingen in de strategische personeelsplanning. Dit vormt voor ons de basis voor goed talentmanagement en mobiliteit – inclusief opvolgingsplanning. SAP Succesfactors helpt ons daar dus bij”, verduidelijkt Van Buuren.

Goede onboarding-app

Het HR-platform is overigens niet 'af', ProRail kijkt continu vooruit en houdt mogelijke uitbreidingen tegen het licht. ”Een goede onboarding app zou voor ons van grote waarde zijn. Een die de sociale integratie bevordert en ook een boost kan geven aan de gewenste cultuur. Zo'n app moet niet alleen voor nieuwe medewerkers bruikbaar zijn, maar ook voor de bestaande medewerkers die je mee wilt nemen in de transitie naar een 'operational excellence-bedrijf’ dat klant- en resultaatgerichter en meer in samenspel werkt. Zo'n app zou ook kunnen helpen bij het retentiebeleid van je talentvolle medewerkers en het verminderen van je trainingskosten.”

Social media

Social media speelt een belangrijke rol in de organisatie en is een van de speerpunten van het HR-beleid. “Het inzetten van social media is uiteraard zeer relevant voor ons. Het gebruik van Facebook, LinkedIn en Twitter is bij ons nog onvoldoende om relevant en onderscheidend te blijven”, aldus Van Buuren. “We beseffen dan ook dat de gehele organisatie onze socialmediakanalen moet accepteren en adopteren. Het is niet alleen een taak van de marketing- of PR-afdeling. Het moet stap-voor-stap onderdeel worden van ons denken en doen.”

Tijdens dit transitieproces verbindt ProRail de bedrijfsactiviteiten steeds meer met social media, zodat ze gedeelde waarde creëren voor iedereen die deel uitmaakt van de waardeketen, inclusief de klant en de digitale omgeving waar hij zich bevindt.

De toekomst

Naar welke toekomstige technologie kijkt Van Buuren nog meer uit? “Virtual Reality”, zegt ze stellig. “Over circa 20-30 jaar zijn computers zo krachtig geworden, dat ze een volledige omgeving realistisch kunnen genereren. Het grafische spektakel wordt in combinatie met audio en feedback rechtstreeks overgebracht in het zenuwstelsel van de gebruiker. Je kunt dan zeer realistische ervaringen creëren, zonder dat gebruikers naar een beeldscherm hoeven te staren.”

De technologie wordt volgens Van Buuren tegen die tijd niet meer alleen in de game-industrie gebruikt, maar zeker ook in het bedrijfsleven. “Ik ben enorm benieuwd waar dit heen gaat en wat er dan gaat gebeuren met ons als mensen. Ik volg de trend al nauwgezet in ons gezin door te zien wat er met de jonge generatie gebeurt met al die games. Boeiend!”

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.