Logo
  • Nieuws
  • 22 mei 2019
  • Peter van den Hout

Talentmanagement als waardecreatie

Sturen op waardecreatie is talentmanagement pur sang. Door het rendement op menselijk kapitaal te optimaliseren borgen organisaties op korte termijn hun prestaties en op langere termijn hun concurrentiepositie. Zo betoogt prof.dr. Lidewey van der Sluis, hoogleraar Strategisch Talentmanagement aan de Nyenrode Business Universiteit, in de uitgave 'De impact van mensen'.

Beeld Talentmanagement als waardecreatie

"Het rendement op het menselijk kapitaal is beoogd om hoger dan nul te zijn en talentmanagement is ervoor zorgen dat dit zo is," aldus Van der Sluis. "Dit kan ofwel door de kosten dan wel het salaris van de medewerkers te verlagen, ofwel door medewerkers te bewegen om hun toegevoegde waarde te verhogen."

Volgens Van der Sluis is de waarde van een medewerker niet 'in steen gehouwen'. "Bestuurders en andere leidinggevenden hebben de verantwoordelijkheid om toe te lichten wat er toe doet in de organisatie, welk gedrag van hoog tot laag gewenst is en wie er voor welke resultaten verantwoordelijk zijn. Sturen op waardecreatie door medewerkers is belangrijker dan welk competentiesysteem ook. De daadwerkelijk geleverde toegevoegde waarde moet overeenkomen met de door de werkgever gewenste waarde. De arbeidsrelatie in die richting manoeuvreren is óók talentmanagement."

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.