Logo
  • Nieuws
  • 31 juli 2015
  • Peter van den Hout

Robots aan de receptie

Pratende robots als receptiemedewerkers die je helpen met in- en uitchecken, fictie of werkelijkheid? In het Henn-na Hotel in het Japanse Nagasaki is het inmiddels bewaarheid geworden. Sterker nog: het hotel wordt grotendeels gerund door robots!

Beeld Robots aan de receptie

Naast de receptionistes zijn ook de kamermeisjes robots met menselijke trekjes. De robots spreken verschillende talen, kennen handgebaren en kunnen zelfs knipperen met hun ogen en glimlachen.

De directeur van het hotel heeft gekozen voor de robots als medewerkers om de personeelskosten laag te houden. Volgens hem is dit nog maar het begin; in de toekomst hoopt hij 'nog zo’n 1000 hotels overal ter wereld' te bouwen.

Staat uw baan op het spel?

Heeft u straks uw baan nog wel of wordt uw werk door robots overgenomen? U denkt misschien dat het domein van robots beperkt zal blijven tot ‘machinale’ handelingen, maar dan kunt u zich wel eens vergissen. De vakgroep Human Media Interaction van de Universiteit Twente onderzoekt hoe sociale robots een belangrijk rol in onze samenleving gaan krijgen; als gids of als hulpmiddel in de gezondheidszorg, het onderwijs en daarbuiten.

Tijdens het event Tomorrow@work 2015 schetst Michiel Joosse van de Universiteit Twente aan de hand van actuele voorbeelden een beeld van de (on)mogelijkheden van sociale robots en wat dit betekent voor uw werkzaamheden en toekomstperspectieven. Bovendien maakt u tijdens Tomorrow@work live kennis met twee robots die nu al een actieve rol spelen binnen onze samenleving!

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.