Verandermanagement

De inhoud van dit topic
wordt verzorgd door
de redactie van HR Strategie

Actueel

  • Achtergrond

    Werken in moderne wendbare kennisorganisaties

    De maatschappij verandert in hoog tempo en daarbij draait alles om flexibiliteit, wendbaarheid, aanpassingsvermogen en eigen verantwoordelijkheid. In dit artikel gaan we in op de veranderingen in organisaties en de consequenties voor het organiseren en uitvoeren van werk.
  • Opinie

    Wendbaarheid in organisaties = wendbaarheid in je hoofd!

    “We moeten nog sneller reageren op de veranderingen om ons heen’ hoor ik menig manager verzuchten. ‘Veranderen is een constante, maar hoe krijg ik iedereen daar in mee?’ De economie zwabbert, de overheid zoekt antwoorden en klanten en burgers vergen sneller oplossingen. Hoe word ik als organisatie wendbaarder? Het eenvoudige antwoord; loslaten van het oude, openstaan voor het nieuwe. Kortom; wendbaarheid in het hoofd…
    16 februari 2015
  • Achtergrond

    Jean Nijsten, Havenbedrijf Rotterdam: ‘We gaan strategisch meekijken met de klant’

    Aan de horizon van de wereldhavens doemen grote veranderingen op. Havenbedrijf Rotterdam reageert met een nieuwe strategie. Met HR in een co-leidende rol, aldus HR-directeur Jean Nijsten. ‘Richting geven en een visie daarop hebben.’
  • Opinie

    Leren omdenken met Het Nieuwe Werken

    Het Nieuwe Werken is al niet zo nieuw meer. Sommige organisaties komen er zelfs alweer van terug, terwijl andere er juist nét druk mee bezig zijn. Wil je Het Nieuwe Werken echt laten slagen, zodat de organisatie én de medewerkers er plezier van hebben, dan weten we inmiddels dat je een cultuuromslag nodig hebt. Hoe leid je Het Nieuwe Werken in goede banen?
    10 februari 2015
  • Achtergrond

    Dorien van Drunen, Directeur HR Albron: ‘Je doet het toch om de output?’

    Albron was jaren lang een klassiek cateringbedrijf. De omslag kwam met de overname van de horecalocaties van Center Parcs in 2010 en de stagnerende vraag. De strategie is nu om als foodservice-bedrijf te groeien in een krimpende markt. Dat vraagt om duurzaam inzetbare, gezonde en vooral flexibele medewerkers.
  • Opinie

    Hoe millennials bedrijven dwingen tot post exit loyalty

    Dertig jaar werken voor dezelfde werkgever, mijn kinderen lachen mij uit als ik vertel dat dit nog niet eens zo lang geleden de normaalste zaak van de wereld was. Zij behoren namelijk tot de generatie die helemaal niet op zoek is naar een werkgever voor de komende dertig jaar. Maar hoe kunnen bedrijven dan zorgen voor continuïteit in een maatschappij waar alles in beweging is?
    25 november 2014
    1 favoriet
  • Achtergrond

    Ontmoeten en delen op werkplek Schiphol

    De kantooromgeving op Schiphol is met zo’n vijfhonderd bedrijven en 60.000 werknemers volop in ontwikkeling. Schiphol Real Estate voert daarbij de regie op gebiedsniveau. Voor de concrete invulling heeft het bedrijf niet alleen de ruimte als geheel, maar ook de wensen van de gebruiker als uitgangspunt genomen. Het samenvoegen van twee belangrijke behoeften leidde daarbij tot voorzieningen die worden gedeeld door verschillende bedrijven.
  • Opinie

    De kracht van kiezen

    Het is niet gemakkelijk je baan te verliezen. Je raakt in een carrousel van emoties vanaf het moment dat je verneemt dat de organisatie waar je werkt in zwaar weer verkeert en dat maatregelen nodig zijn. Daarna kom je in een proces waarin je moet afwachten. Wat gaat men doen? Gaan er functies verdwijnen of verminderen en zo ja, zit jouw functie daarbij? Of gaan je vaste maatjes het veld moeten ruimen? Het is een proces waarin je ‘out of control’ bent, het overkomt je, je moet er door heen. Je bent afhankelijk. En ondanks je emoties en de effecten die de maatregelen op je hebben, probeer je er het beste van te maken.
    5 januari 2015
    door: G. Gerdia
  • Nieuws

    Meerwaarde flexwerken in bedrijfsverzamelgebouwen te verwaarlozen

    De toegevoegde waarde van flexwerken in bedrijfsverzamelgebouwen is te verwaarlozen. De onderlinge kennisdeling is minimaal, waardoor synergie uitblijft. De business van de deelnemende ondernemers is te divers en de beschikbare ruimtes zijn niet flexibel inzetbaar. Dit stelt Bart Dekkers, managing director Baars & Bloemhoff.

    28 november 2014
  • Achtergrond

    Monique Donga, Robeco: ‘Vertrouwen is onze core business’

    De verkoop van Robeco aan het Japanse ORIX Corporation in 2013 was een ingrijpende maar vlekkeloze operatie. Wat rumoer rondom bonussen deed daar niets aan af. Inmiddels richt de vermogensbeheerder zich vol op de toekomst. ‘HR is hier de afgelopen jaren naar een andere positie gegroeid.’

Partners