Logo
  • Nieuws
  • 19 maart 2015
  • Hilal Dilmac
  • Bron: Netwerkt

Detailhandel wil sturen op cijfers, bezetting en loonkosten

De detailhandel ervaart weer krapte op de arbeidsmarkt. Daar waar veel winkelketens sterk verzwakt zijn door teruglopende omzetten, zijn financieel sterke retailers weer op zoek. En de behoefte is veranderd. Retailers openen de jacht op Verkoopmedewerkers en Filiaalmanagers op MBO+/HBO niveau. Zo blijkt uit onderzoek van werving en selectie bureau Netwerkt.

De detailhandel heeft het weliswaar nog steeds zwaar maar wie het aankan, neemt een voorschot op de aantrekkende markt. Het gedrag van consumenten is veranderd: online winkelen heeft definitief een sterke positie veroverd en is steeds meer aan het groeien. Als klanten uit winkelen gaan willen zij vaak iets beleven. Shoppen in de winkel wordt steeds vaker gedaan voor de gezelligheid en omdat men persoonlijk geadviseerd wil worden.

Deze verandering vraagt meer van de medewerkers in de detailhandel. Daar waar voorheen de opleiding in de detailhandel er minder toe deed, is nu een duidelijke kanteling naar goed opgeleide medewerkers. Bovendien hebben winkeliers meer behoefte aan meetbare aansturing van winkels: sturen op cijfers, bezetting en loonkosten maken mede het verschil tussen winst of verlies.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.