Logo
  • Nieuws
  • 13 april 2012
  • Bas Ammerlaan

‘Personal branding leidt tot win-win-win situatie’

Generatie Z, de internetgeneratie, wacht niet af hoe ze beloond wordt. Als organisaties hen beperken of geen ruimte bieden om hun talenten verder te ontwikkelen zoeken zij hun heil elders of beginnen ze voor zichzelf. Vooruitstrevende bedrijven doen er daarom verstandig aan jonge professionals gelegenheid te bieden om binnen het bedrijf te werken aan hun eigen personal branding. Aldus Cees Harmsen, auteur van verschillende boeken over personal branding.

Beeld ‘Personal branding leidt tot win-win-win situatie’

Het aanbieden van personal branding aan jonge professionals biedt alleen voordelen, volgens Harmsen: “Dit is niet alleen motiverend voor de individuele professional, maar leidt ook tot betere resultaten voor het bedrijf, omdat klanten en opdrachtgevers te maken krijgen met vakbekwame en sterk gemotiveerde professionals die namens het bedrijf een memorabele prestatie neerzetten. Personal branding leidt dus tot een fraaie win-win-win situatie.”

 

Veranderde mindset

Volgens Harmsen moeten werknemers en werkgevers zich realiseren dat men tegenwoordig niet meer kan rekenen op vaste banen, doordat veel regulier standaard werk naar het buitenland verdwijnt of wordt gedigitaliseerd. Dit dringt volgens hem te langzaam door. “De toekomst is aan ondernemende professionals die er zelf voor zorgen dat ze inzetbaar blijven binnen en buiten de organisatie. Dat vraagt om een grote verandering van mindset, waarbij het vaste employment plaats maakt voor flexibel employability,” aldus Harmsen.

De sleutel tot deze verandering is personal branding, stelt Harmsen. “Dit maakt mensen ondernemer van hun eigen arbeid. Dat is goed voor de eigen loopbaan en draagt bij aan de flexibiliteit en mobiliteit binnen bedrijven.”

 

Digitale bijenkorf

De nieuwe organisatie is niet meer ingericht rondom de structuur van ‘de baas en zijn volgelingen’. De overzichtelijke, functionele organisatie wordt een soort van digitale bijenkorf waar mensen in- en uitvliegen om zich te organiseren rond nieuwe opdrachten en projecten. Hierbinnen moeten medewerkers zelf achter werk aan en is men zelf verantwoordelijk voor de resultaten. “Je zult jezelf als het ware opnieuw moeten uitvinden en transformeren van een medewerker in loondienst naar een zelfstandige professional,” volgens Harmsen.

Dat personal branding zou leiden tot een narcistische ik-cultuur noemt Harmsen ‘volstrekte onzin’. Het biedt men de kans om hun professionele ambities uit te dagen, wat de binding met de organisatie die hiertoe de mogelijkheid biedt eerder versterkt dan verzwakt. Bovendien gebeurt zelfprofilering vaak binnen de context van de organisatie en is dus gekoppeld aan het grotere ‘merk’ van het bedrijf.

 

Southwest Airlines

Als voorbeeld van succesvol personal branding noemt Harmsen het Amerikaanse Southwest Airlines, de meest winstgevende luchtvaarmaatschappij in de VS. Hier biedt men personeel de ruimte om als personal brand bij te dragen aan het credo van de organisatie: ‘freedom fighter’. Werknemers worden aangemoedigd om met vindingrijkheid en efficiëntie het reisgenot van klanten te vergroten. Cabinepersoneel krijgt bijvoorbeeld de ruimte om een eigen draai te geven aan de veiligheidsinstructies. Dit vermijdt een zouteloos en genegeerd praatje, waardoor cabinepersoneel een persoonlijk gezicht in plaats van een anonieme rol krijgt, men zich gewaardeerd voelt door de organisatie (wat betrokkenheid stimuleert) en de passagiers beter op de hoogte zijn van hoe ze moeten handelen bij calamiteiten.

 

Menselijk aspect

Personal branding is volgens Harmsen een antwoord op de maatschappelijke tendensen van technocratisering, anonimisering en schaalvergroting. Deze drukken het menselijke aspect steeds meer naar de achtergrond. Personal branding haalt dit terug en geeft mensen de kans om te laten zien wie ze zijn.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.