Logo
  • Nieuws
  • 10 oktober 2014

Nieuwe vormen van beloningssystemen. Welke past bij uw bedrijf?

Zijn functieomschrijvingen nog wel van deze tijd? Moeten we medewerkers wel plaatsen in loonschalen? Het klassieke model is nog steeds gangbaar maar medewerkers en organisaties veranderen, waarmee ook de systemen van belonen en waarderen veranderen.

Veel werknemers werken tijd- en plaatsonafhankelijk. Voor de leidinggevenden is het op deze manier lastig te controleren waar de tijd aan wordt besteed. Waar voorheen op uren werd beloond is het nu een optie om te gaan belonen op resultaten. Maar dit is niet altijd afhankelijk van alleen de werknemer. Het is dan ook de kunst om een beloningssysteem te vinden  dat werknemers motiveert om zich meer in te zetten. Dit beloningssysteem moet bovendien in die mate aanpasbaar zijn, dat het ingespeeld is op de veranderende maatschappij.

Nieuw beloningsmodel

Een voorbeeld van een beloningssysteem is het creëren van een democratische cultuur. Advocatenkantoor Bruggink & Van der Velden is hiermee begonnen. "Bij ons krijgt iedere medewerker een basissalaris dat overeenkomt met 64 procent van wat je elders verdient. Vervolgens bepalen we hoeveel uren met gemiddeld tarief iedereen moet maken om als kantoor break-even te draaien. De helft van de geïncasseerde eigen uren boven dat break-evenpunt is je bonus. Concreet gevolg is dat iedereen er direct voordeel bij heeft om de kosten laag te houden. Want hoe lager de kosten, hoe sneller je eigen uren een bonus opleveren. Het grote voordeel van dit bonusmodel is dat je alle medewerkers medeverantwoordelijk maakt voor de eigen onderneming. Iedereen heeft er immers direct belang bij om heel goed naar de uitgaven te kijken en de overhead zo laag mogelijk te houden,” aldus partner Sjoerd van der Velden. Deze medeverantwoordelijkheid betekent ook dat medewerkers over alle uitgaven gezamelijk beslissen. En deze betrokkenheid stimuleert medewerkers zich meer in te zetten.

Werknemersaandelen

Een manier van belonen die in bedrijven zoals Google, Microsoft en Apple gebruikt wordt is belonen via werknemersaandelen. Wat hier het voordeel van is, is dat medewerkers op deze manier meer betrokken zijn bij de organisatie. Werknemers die betrokken zijn bij een organisatie zullen een hogere productiviteit en een betere performance neerzetten. Het idee hierachter is dat werknemers min of meer ‘een kleine ondernemer’ worden, en dit blijkt te zorgen dat een medewerker bereid is zich net iets meer in te zetten.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.