Logo
  • Nieuws
  • 22 oktober 2015
  • Jesper van Wijk

Hoe word je een aantrekkelijke werkgever?

Organisaties proberen hun processen en werkomgeving zodanig in te richten dat deze aantrekkelijk zijn voor hun huidige maar ook toekomstige werknemers. Hoe pak je dit aan en wat betekent dit in de praktijk? Op het event Tomorrow@work op 10 november in Media Plaza Utrecht zullen verschillende sprekers in parallelsessies deze thema’s belichten.

Beeld Hoe word je een aantrekkelijke werkgever?

Hospitality Group gaat tijdens hun sessie dieper in op wat medewerkers drijft en hoe je dat samen kunt vertalen naar een aantrekkelijke werkomgeving. “De kern van wat wij willen vertellen is hoe je de werkomgeving blijvend aantrekkelijk houdt. Voor een deel is dat fysiek zoals de werkplek en voor een deel is het ook dienstverlening. Hoe kan je de werkomgeving blijvend aantrekkelijk houden en mee laten groeien met de behoeftes van de werknemers,” aldus Dick Lijen directeur van Hospitality Group.

Om in te kunnen spelen op de behoeftes heeft Hospitality Group een speciaal model ontwikkeld. “In dit model hebben wij 8 typen medewerkers geïdentificeerd. Deze hebben verschillende behoeftes op het gebied van werkplek, werkomgeving, stijl van leidinggeven en carrière. Als je weet welke types werken binnen een organisatie en welke dominant is, dan kan je als werkgever je dienstverlening en werkomgeving inrichten op de wensen en eisen binnen deze groepen,” aldus Lijen

Learning Agility

Verandering is voor veel organisaties de enige constante. Dit vraagt om nieuwe manieren van werken en om nieuwe kwaliteiten van medewerkers. “Ik vergelijk het met Darwin,” vertelt organisatiepsycholoog en online assessment specialist Jan Meijning van HFMtalentindex. “Omgevingen en contexten veranderen en daar moet je je op aanpassen of mee om leren gaan. En dat doe je door te leren van wat je al weet. En hoe beter  en sneller je dat kan doen, hoe makkelijker je met die veranderingen om kan gaan en nieuw effectief gedrag kan laten zien.”.

Tijdens de sessie op Tomorrow@work gefaciliteerd door HFMtalentindex gaat Meijning ook dieper in op het begrip Learning Agility. “Learning agility is het vermogen om met toekomstige veranderingen om te gaan,” aldus Meijning. Het is belangrijk dat organisaties wendbaar zijn voor veranderingen en daarvoor zijn er wel wendbare medewerkers nodig. Organisaties kunnen dit meten door te kijken of hun medewerkers intrinsiek in staat zijn om met veranderingen om te gaan en hoe effectief zij leren om met veranderingen om te gaan.”

Mobiliteitsbudget

Medewerkers willen steeds vaker flexibiliteit om hun vervoersbehoefte zelf in te vullen op een manier die het beste past bij hun persoonlijke situatie. Met een persoonlijk mobiliteitsbudget is dit heel eenvoudig. “Naast de keuzevrijheid die je biedt, kun je slimme mobiliteitskeuzes belonen.” aldus  Floor van Wakeren product manager bij autoleasemaatschappij Arval.

De medewerkerstevredenheid die ontstaat met persoonlijke mobiliteitsbudgetten biedt nieuwe mogelijkheden voor werkgevers om talenten binnen te halen en te behouden. “Keuzevrijheid wordt steeds belangrijker voor medewerkers. Het mobiliteitsbeleid dat werkgevers bieden, wordt dan ook steeds vaker meegenomen  in de afweging om te kiezen voor een bepaalde werkgever,” aldus van Wakeren.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.