Logo
  • Nieuws
  • 12 maart 2015
  • Bron: Effectory

Focus op korte termijn funest voor bevlogenheid medewerkers

In organisaties waar puur gefocust wordt op het behalen van korte termijn winst zijn medewerkers veel minder bevlogen. Is er tijd en ruimte om medewerkers mee te laten denken over organisatieverbeteringen, dan schiet de bevlogenheid van medewerkers omhoog.

Beeld Focus op korte termijn funest voor bevlogenheid medewerkers

Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Het verborgen potentieel van werkend Nederland 2015’, dat eind maart landelijk gepubliceerd wordt door Effectory.

Organisaties ervaren continu druk om ieder kwartaal weer goede cijfers op te leveren. “Managers blijven maar een paar jaar op hun plek zitten en willen snel successen op hun naam schrijven”, legt Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory, uit. “Er is geen tijd om samen met de medewerkers kritisch te kijken of zaken op de lange termijn goed en logisch geregeld zijn. Dit geeft medewerkers het gevoel hebben dat zij er niet echt toe doen, maar alleen maar een middel zijn om het bedrijfsresultaat te halen.”

Minder bevlogenheid

Medewerkers kunnen hierdoor hun vertrouwen en enthousiasme kwijtraken en op de automatische piloot gaan werken. “Zonde”, vervolgt Heezen. “Want gedreven, bevlogen medewerkers leveren juist zo veel toegevoegde waarde en positieve energie. En dat is bedrijfskundig heel interessant omdat bevlogen medewerkers – die misschien wel een factor twee productiever zijn voor de organisatie – evenveel salaris ontvangen als niet-bevlogen medewerkers.”

Wanneer de stelling ‘Ik vind dat er voldoende mogelijkheden zijn om mee te praten over organisatie brede onderwerpen’ gekoppeld wordt aan de mate van bevlogenheid dan blijkt er een duidelijke connectie: Mogen medewerkers meedenken over organisatie brede onderwerpen (score boven een 7,5), dan scoort ook bevlogenheid hoog: een 7,9. Wordt de stelling lager beoordeeld (onder de 7,5) dan daalt de bevlogenheid naar een 6,9.

 

Sociale innovatie

“Succesvolle organisaties durven kritisch naar hun organisatie te kijken en laten medewerkers meedenken over organisatiebrede onderwerpen”, vertelt Heezen. “Ook als dit op korte termijn niet de meest winstgevende optie is. Zij durven te kijken naar het uiteindelijke belang van hun organisatie en hun medewerkers. Maar hierdoor komen zij op de lange termijn als winnaar uit de bus.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.