Logo
  • Blog
  • 25 november 2013

Visie op HR Business Model

De druk op HR voor het creëren van meerwaarde aan een organisatie neemt toe. Een business model beschrijft de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Toegepast op HR, beschrijft een HR business model deze grondgedachte voor het HR domein. Om ervoor zorg te dragen dat de beschrijving en discussie wordt vergemakkelijkt, wordt de Business Model Canvas toegepast.

De Business Model Canvas bestaat uit negen basisbouwstenen, die de logica laten zien van hoe een bedrijf geld wil verdienen. Toegepast op HR, laat de HR Business Model Canvas zien hoe HR met haar budget omgaat en zodoende haar toevoegde waarde aantoont. Het business model is als een blauwdruk voor een (HR) strategie die geïmplementeerd gaat worden door organisatiestructuren, processen en systemen.

http://youtu.be/QoAOzMTLP5s


De Business Model Canvas bestaat uit negen basisbouwstenen. Toegepast op HR levert dit de volgende grondgedachte op hoe HR waarde creëert, levert en behoudt:


Toelichting:

  • Klantsegmenten: een organisatie bedient één of meerdere klantsegmenten. Toegepast op HR, wordt gesproken over de (interne) klanten directie, management en (toekomstig) personeel.
  • Waardeproposities: een organisatie streeft ernaar problemen van klanten op te lossen en in klantbehoeften te voorzien met waarde proposities. Toegepast op HR, wordt gesproken over de waardepropositie dat de juiste mensen op de juiste plaats binnen een organisatie worden ingezet.
  • Kanalen: waardeproposities worden aan klanten geleverd via communicatie-, distributie- en verkoopkanalen. Toegepast op HR, wordt inzet van de juiste mensen op de juiste plaats via een HR-portaal, personeelswinkel, adviseur en telefoon en (e-) mail geleverd.
  • Klantrelaties: klantrelaties worden opgebouwd en onderhouden met elk klantsegment. Toegepast op HR, worden klantrelaties opgebouwd en onderhouden via bijeenkomsten, self service en persoonlijk advies. Bij bijeenkomsten wordt gedacht aan DT-, MT- en OR-bijeenkomsten.
  • Inkomstenstromen: inkomstenstromen zijn het resultaat van waardeproposities die met succes aan klanten worden aangeboden. Toegepast op HR, krijgt HR een budget tot haar beschikking om ervoor zorg te dragen dat de juiste mensen op de juiste plaats binnen een organisatie worden ingezet.
  • Key resources: key resources zijn de assets die nodig zijn om de eerder beschreven elementen te bieden en te leveren. Toegepast op HR, heeft HR technologie, administrateurs en adviseurs tot haar beschikking. Ook high-potentials (HiPo’s) zijn belangrijk. High-potentials zijn getalenteerde medewerkers die op termijn belangrijke (key) posities binnen een organisatie kunnen vervullen.
  • Kernactiviteiten:  de eerder beschreven elementen worden geboden en geleverd door een aantal kernactiviteiten uit te voeren. Toegepast op HR, voert HR activiteiten met betrekking tot instroom, doorstroom en uitstroom uit.
  • Key partners: sommige activiteiten worden geoutsourcet en sommige resources worden buiten een organisatie ingekocht. Toegepast op HR, worden instroom, doorstroom en uitstroom activiteiten geoutsourcet dan wel ingekocht door bijvoorbeeld Business Process Outsourcing, Shared Service Centrum, Interim Services en headhunters. Ook onderhoud HR relaties met wet- en regelgevers zoals UWV en advocaten.
  • Kostenstructuur: de business model elementen resulteren in de kostenstructuur. Toegepast op HR, kent HR kosten met betrekking tot haar eigen personeel, technologie en kantoor.

Bij het schrijven van deze blog ben ik geïnspireerd door de Business Model Canvas.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.