Logo
  • Nieuws
  • 25 februari 2015
  • Hilal Dilmac
  • Bron: YNNO.nl

3 tips om van Het Nieuwe Werken toch een succes te maken

Hét Nieuwe Werken bestaat niet. De suggestie dat er één oplossing of standaardformule over Het Nieuwe Werken is, is misleidend, aldus Frederik van Steenbergen van YNNO. Van Steenbergen geeft tips over hoe je Het Nieuwe Werken succesvol kunt invoeren.

1. Betrokkenheid van management bij visievorming.

Het organiseren van een visieworkshop waarin het management, of een afvaardiging ervan, meedoet met de project of stuurgroep. Dat werkt volgens Van Steenbergen het beste met de mensen die de strategie kennen van de organisatie. “Waar gaan we naartoe de komende jaren? Bij veel trajecten gaat het mis wegens een gebrek aan verankering van de nieuwe manier van werken in de strategie van de organisatie. Je moet het koppelen aan deze strategie en vaak gebeurt dat niet.”
“Het succes van Het Nieuwe Werken wordt uiteindelijk bepaald door hoe het management erin zit. Het is de bepalende succesfactor. De trap veeg je schoon door te beginnen bij de bovenste trede. Als je bovenaf begint met een goed verhaal, werkt dat door naar de hele organisatie.’’

2. Herhaal de waarom-vraag zoveel mogelijk

“Blijf net zo lang de waarom-vraag stellen tot het gênant wordt. Waarom kiezen we ervoor mensen thuis te laten werken? Waarom wel of geen mobiele devices op de werkvloer? Waarom is het zo belangrijk dat onze medewerkers kennis delen met elkaar? Blijf waarom-vragen stellen totdat je uitkomt bij de strategie en niemand het met je oneens kan zijn. Zo kom je uit bij de leidende principes van de nieuwe manier van werken.”, zegt Van Steenbergen.

3. HNW vanuit holistisch perspectief bekijken

Als je 10 mensen hebt, zijn er zeker zeven verschillende antwoorden op de vraag wat Het Nieuwe Werken voor hen betekent. Voor sommige zijn de flexibele werktijden het belangrijkst, anderen vinden het belangrijk om vanaf huis te kunnen werken, anderen willen alleen nog maar op laptops werken of vinden het belangrijk dat er op kantoor een goede espressobar komt om kennis uit te wisselen. Iedereen heeft vanuit de eigen behoefte gelijk, het zijn allemaal verschillende invalshoeken, aldus Van Steenbergen. “Wat passend is, verschilt natuurlijk per organisatie. Wat wij belangrijk vinden is om de visievorming op Het Nieuwe Werken integraal te benaderen. We letten daarom op de 3 B’s: De Bricks, de Bits en de Brains: de fysieke werkomgeving, de virtuele werkomgeving en de sociale/mentale werkomgeving.”

Van Steenbergen gaat verder: “Tenslotte mag de B van Business niet ontbreken. Wat we vaak zien is dat bij de invoering van Het Nieuwe Werken juist de mensen uit de lijn er niet bij worden betrokken. De mensen uit de lijn ontbreken in de projectgroepen omdat zij het geld moeten verdienen en dus geen tijd hebben. Maar het gaat juist om hen. Dit is een spanningsveld dat moeilijk te doorbreken is. Juist daarom is het helemaal belangrijk dat een directielid wordt betrokken bij de visievorming.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.