Logo
  • Blog
  • 12 maart 2015

Let op de WAS!

Let op de was!, Zo nu en dan roept mijn vrouw dit voordat ze weggaat. Ik moet dan de status van het weer in de gaten houden. Neemt dit regenachtige vormen aan, dan haal ik netjes de was binnen om deze aan een rekje verder te laten drogen. Helaas, het komt nogal eens voor dat ik het simpelweg vergeet. Dit valt voor u in de categorie ‘nice to know’ of wellicht ‘no need to know’. Want wat heeft u met mijn was te maken?

Precies. Niets! Maar u krijgt wel te maken met de WAS. De attente lezer ziet de nuance met de hoofdletters. WAS staat hierbij voor Wet Aanpak Schijnconstructies en die moet u zeker goed in de gaten houden. Het is een fraai staaltje van noodzakelijk geachte wetgeving die op een aantal punten doorslaat.

Gespecifieerde kostenvergoeding

De WAS wil namelijk uitbuiting, onderbetaling van werknemers en oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Natuurlijk kunnen we daar niet tegen zijn. Ok de politici in de Tweede Kamer dachten er zo over en zijn zonder veel discussie unaniem met de wet akkoord gegaan. Voor alle duidelijkheid: natuurlijk vind ik ook dat we misstanden moeten bestrijden. Alleen de manier waarop dit in de wet op een aantal punten wordt ingevuld, zou weleens verkeerd uit kunnen pakken.
De WAS wil een duidelijke loonstrook. Elke werknemer, ook al  verdient hij of zij ruim meer dan het wettelijk minimumloon, moet op de loonstrook kunnen zien waarvoor die kostenvergoeding bestemd is. De omschrijving ‘algemene kostenvergoeding’ mag niet, er moet gespecificeerd staan waarvoor die vergoeding bestemd is. Dit betekent een flinke administratieve lastenverzwaring voor softwareontwikkelaars en werkgevers.

Geen inhoudingen, giraal uitbetalen

Belangrijk is ook dat er geen er geen inhoudingen meer op het minimumloon mogen worden gedaan, behalve bij wet bepaalde inhoudingen zoals pensioenpremie en loonheffingen. Het netto equivalent van het voor die werknemer geldende minimumloon moet tenslotte giraal worden uitbetaald.

Algemene vergoeding? Specificeren!

Volgens de toelichting op dit wetsvoorstel vallen de extra kosten voor werkgevers mee. De totale nalevingskosten voor werkgevers zullen eenmalig zijn en worden bepaald op € 430 per werkgever. Er wordt verondersteld dat slechts 15% van de werkgevers met twee tot tien werknemers de strook aan zal moeten passen. In totaal zou het dan gaan om 45.000 werkgevers. Niet duidelijk is waarop deze cijfers gebaseerd zijn.
Verder is het zo dat alle werkgevers die werknemers een algemene kostenvergoeding geven de loonstrook aan zullen moeten passen. Specificatie van de kostenvergoeding is vrijwel altijd op een ander niveau (personeelsreglement, arbeidsvoorwaarden, HR-administratie) vastgelegd. Reiskostenvergoedingen vormen hierop een uitzondering. Naar mijn mening zullen, afhankelijk van de uitleg in de praktijk, de budgettaire gevolgen voor werkgevers en softwareleveranciers een veelvoud van het genoemde bedrag van 20 miljoen euro bedragen.

Grote impact

Hoewel enkele zaken, zoals de ingangsdatum, nog nader moeten worden ingevuld, denk ik dat deze wijziging grote impact heeft of kan hebben op uw en onze dagelijkse praktijk. Samen met andere softwareontwikkelaars hebben we dan ook via onze reguliere contacten getracht duidelijk te maken dat, hoe noodzakelijk op een aantal punten ook, deze wet op de hiervoor vermelde punten wellicht zijn doel voorbij schiet.
Tegelijkertijd hebben wij om verdere duidelijkheid gevraagd over hoe deze wet in de praktijk door de overheid zal worden uitgevoerd. De vergelijking met de Eerste Dag Melding kwam bij mij op. Noodzakelijk geachte wetgeving die na nog geen anderhalf jaar en verspilling van vele miljoenen euro’s grotendeels al weer in de koelkast verdween…. Houdt u dus, net als ik de WAS in de gaten.

Net op het moment dat ik dit schrijf begint het te regenen. Ja, schat ik haal de was binnen!

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.