Logo
  • Nieuws
  • 22 juli 2014
  • Willem Dercksen

Veel multinationals leren niet van overnames

Multinationals zeggen overnametrajecten goed voor te bereiden, maar de praktijk leert vaak anders. Een derde meet achteraf niet of een overname het beoogde resultaat heeft opgeleverd. De helft kijkt bij een volgende overname niet terug op ervaringen uit het verleden. Dtt blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Mercer onder 70 multinationals.

Beeld Veel multinationals leren niet van overnames

Voor het onderzoek – The Well-Prepared Dealmaker –interviewden de onderzoekers senior HR-professionals en fusie- & overname-experts. Het blijkt dat een gedegen plan van aanpak en een goede evaluatie om toekomstige overnames te verbeteren, de twee belangrijkste succesfactoren zijn.

Altijd extra werk...

Volgens Mandy Schreuder, M&A consultant bij Mercer ligt het probleem niet bij het vinden van de juiste experts binnen de organisatie om een overname te begeleiden. “Het punt is dat medewerkers die een overname helpen begeleiden dat vaak bovenop hun gewone werkzaamheden moeten doen. Het overnameproces komt dan bijna altijd in de knel. Het verklaart ook waarom achteraf bijna nooit een evaluatie plaatsvindt. Zodra de overname rond is, worden mensen weer meegesleurd in de waan van de dag.” Opmerkelijk is ook dat veel organisaties zeggen niet te weten wat ze precies moeten evalueren. Dit terwijl 80 procent van de ondervraagden wel zegt meetbare mijlpalen en KPI’s te definiëren voorafgaand aan de overname.

... zelden extra beloning

Verder blijkt uit dit onderzoek dat 70 procent van de organisaties werknemers niet extra beloont voor de aanzienlijke hoeveelheid werk die het begeleiden van een overname met zich meebrengt. Bij de 30 procent van de organisaties waar dit wel gebeurt, geldt dit vooral voor het hogere management en dan met name voor het sluiten van de deal. Niet voor het integratiewerk dat volgt.

Schreuder: “De medewerkers die in een projectgroep de overname begeleiden, worden wel geacht extra werk op zich te nemen, maar krijgen daar geen formele beloning voor. Sommigen vinden dat niet erg – de ervaring is waardevol, goed voor het cv en draagt bij aan de interne zichtbaarheid. Het risico is wel dat zo mensen die toch al gedemotiveerd zijn en een extra inspanning niet beloond zien, kunnen vertrekken.”

De onderzoekers adviseren bedrijven die bezig zijn met een overname om een goede balans te vinden tussen het belonen, vasthouden en laten doorgroeien van hun werknemers. Daarbij moet ze niet alleen kijken naar kortetermijnbeloningen zoals een bonus voor het sluiten van de deal, maar ook naar hoe ze medewerkers op de lange termijn tevreden houden en aan de organisatie binden.

Masterclass Job Crafting voor HR

Organisaties zijn de afgelopen jaren gereorganiseerd. En dat heeft ongetwijfeld geleid tot het ontslaan van medewerkers. Dit proces is nog volop aan de gang. Echter: voor succes op langere termijn is een andere wijze van organiseren van het werk en omgaan met mensen nodig. Meer informatie

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.