Logo
  • Nieuws
  • 17 november 2015
  • Lianne Bouman

Nieuwe ’salarisadministrateur’ stapt uit zijn hokje

De functie salarisadministrateur verandert. De nadruk op zijn werk verschuift van het verwerken naar het controleren en adviseren. Dat vereist ook meer communicatieve en klantgerichte vaardigheden. De salarisadministrateur zit niet langer in een eigen hokje.

Steeds vaker werkt de salarisadministrateur  als dienstverlener bij een externe verloner, bij een accountants- of administratiekantoor of als zzp’er.

Uitdaging

In toenemende mate verdwijnen werkzaamheden door slimme systemen en processen uit het takenpakket van de salarisadministrateur. Daarmee maken begrippen als nauwkeurig, accuraat en betrouwbaar plaats voor coördinerend, analyserend en adviserend. Dat biedt voor de gecertificeerde salarisadministrateurs enorme uitdagingen en is heel iets anders dan het invoeren van de juiste data ten behoeve van een correcte verwerking en de controles daarvan.

Kennis delen

Van de salarisadministrateur wordt verwacht dat hij kan inspelen op de vragen van de organisatie en dat hij daarmee naar buiten treedt. Dat betekent dat de salarisadministrateur kennis moet delen met de HR- en financiële afdeling van de organisatie waarin hij werkt. Denk bijvoorbeeld aan de hoogte van de belastingen op arbeid, heffingskortingen, subsidies en dergelijke. De salarisadministrateur moet met regelmatige scholing meegroeien met de wetgeving wil hij zijn vak goed uit kunnen blijven oefenen. De ‘nieuwe’ salarisadministrateur houdt die kennis niet langer meer binnen zijn eigen afdelingsmuren.

 

Tip

Lees ook ons eerder bericht ‘Switch van salarisadministrateur naar salarisadviseur’
 

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.