Logo
  • Nieuws
  • 6 oktober 2014
  • Bron: TrendsinAutoleasing

Mobiliteit geen eenduidige kostenpost

Werkgevers zijn jaarlijks vele miljarden kwijt aan het bekostigen van zakelijke mobiliteit. Een groot deel van deze kosten wordt uitgegeven aan woon-werk verkeer. Door een efficiëntere inzet van vervoersmiddelen en meer grip op de totale mobiliteitskosten kan dit 15 tot 20 procent goedkoper, aldus mobiliteitsmanagementspecialisten.

“Als je bedenkt dat 10% tot 20% van de personeelskosten bestaat uit directe mobiliteitskosten, dan hebben we het over een potentiële besparing van ruim een miljard euro op jaarbasis. Elke bespaarde euro is er één voor ondernemers, maar: de auto geldt vaak nog steeds als een ‘heilige koe’ en verworven recht voor veel werknemers,” aldus Paul Jan Jacobs, organisator ecomobiel, Platform voor duurzame mobiliteit en mobiliteitsmanagement.

Taboe

Jacobs is van mening dat werkgevers wel willen bezuinigen op mobiliteit, maar vaak niet weten waar ze moeten beginnen aangezien de kosten vaak verspreid zijn over meerdere afdelingen. Hierbij wordt het aanspreken van medewerkers op hun reisgedrag vaak nog gezien als een ‘taboe’. Toch is het niet alleen negatief, want het wordt steeds minder vanzelfsprekend dat medewerkers een auto van de zaak krijgen. “Bovendien kiezen werknemers steeds vaker voor een CO2 arme en fiscaal aantrekkelijke auto, die een aanzienlijke besparing oplevert voor wagenparken.”

Mobiliteitskaart

87 procent van de medewerkers tot 34 jaar kiest vaker voor alternatieve vervoersoplossingen. Er is sprake van een groeiende belangstelling voor het aanbieden van mobiliteitskaarten, waarmee werknemers combinaties kunnen maken van onder andere trein, bus, tram, metro, poolauto, taxi, OV-fiets, P+R parkeren en een huurauto. De mobiliteitskaart kan een voordeel opleveren van 1,4 miljard euro voor het Nederlandse bedrijfsleven, blijkt uit onderzoek van CE Delft.

Gebrek aan inzicht in het kostenplaatje

Gebrek aan inzicht in het kostenplaatje is een van de oorzaken van het grote aandeel van mobiliteitskosten in het personeelsbudget. Uit onderzoek van Athlon Car Lease kwam naar voren dat bijna niemand weet hoe het totale kostenplaatje van mobiliteit eruit ziet. Woordvoerder Folkert Ruiter: “De kosten zijn vaak verdeeld over verschillende interne afdelingen en kostenposten: zo valt de leaseauto onder HRM, terwijl de afdeling Financiën over de onkostendeclaraties gaat.” Mobiliteit is kortom geen eenduidige kostenpost is op de balans van een bedrijf. Dit houdt in dat niemand hierop afgerekend wordt.

“Als je gaat werken op basis van total cost of mobility (TCM) breng je de reisbehoeften en -–kosten voor alle mobilisten binnen een bedrijf in kaart. Een beleid op basis van TCM leidt tot meer grip op mobiliteitskosten, een hogere medewerkerstevredenheid en minder milieubelasting,” aldus Ruiter.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.