Peter Kleij, Mediq: ‘HR is meer fact based geworden’
Marktwerking in de zorg ziet Mediq als een kans, met als doel een leidende ‘international homecare company’ te worden. HR-directeur Peter Kleij kan in deze platte organisatie doorpakken. ‘Ik heb hier meer impact dan bij een multinational.’
"Ik wilde graag werken bij een bedrijf met maatschappelijke relevantie," zegt Peter Kleij. Als Directeur Group HR bij Mediq heeft hij zijn professionele bestemming gevonden. In maart 2012 trad hij in dienst met zicht op een plek in het MT. "Dat was voor mij een beslispunt. In die positie kun je als MT gezamenlijk de schouders er onder zetten en als HR je impact beter realiseren."
Geen overbodige luxe om de lappendeken aan HR-regelingen binnen Mediq effectief te kunnen stroomlijnen. De afgelopen tien jaar deed Mediq zo’n 30 acquisities in zeven landen.
De leverancier van medische hulpmiddelen, met 2,6 miljard euro jaaromzet en 7500 medewerkers, ging in 1992 naar de beurs. Het Amerikaanse private-equity-huis Advent haalde het bedrijf er in 2013 weer vanaf. Mediq levert producten en diensten via ziekenhuizen en zorginstellingen en direct aan huis met de mogelijkheid van verpleegkundige begeleiding. Om de activiteiten verder te focussen verkocht Mediq haar 250 apotheken onlangs aan de Brocacef Groep. De laatste jaren ontwikkelt het bedrijf zich meer tot een netwerkorganisatie. Toen Kleij startte had elke landenorganisatie binnen de holdingstructuur nog haar eigen tools en processen. "Op het gebied van leiderschapsontwikkeling was er een top-50,