Autobrief 2.0: stapsgewijs afschaffen bpm
Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën is opnieuw van plan de bpm stapsgewijs af te schaffen. In oktober 2014 stelde hij deze plannen uit. Hij besloot toen de autobelastingen mee te nemen bij het overleg met partijen in de Tweede Kamer over een herziening van het belastingstelsel.
Met het afbouwen van de bpm wil Wiebes voorkomen dat autokopers auto’s uit het buitenland halen om de bpm te ontwijken. Bovendien valt de Nederlandse bpm in Europa niet goed. De staatsecretaris wil het gemis van de bpm-inkomsten waarschijnlijk compenseren via andere belastingen.
Verhoging mrb
Waar de inkomsten aan de ene kant teruglopen, zullen ze dus aan de andere kant worden teruggehaald. Dat kan betekenen dat een nieuwe auto goedkoper wordt door het wegvallen van de bpm, maar dat het gebruik duurder wordt door een verhoging van de motorrijtuigenbelasting (mrb).
Daling schatkistinkomsten
De afgelopen jaren is de opbrengst van de bpm gedaald van 3,6 miljard euro naar 1,1 miljard euro. Dat komt niet alleen doordat mensen meer auto’s zijn gaan importeren, maar ook door de crisis. Auto’s worden ook steeds milieuvriendelijker en dat scheelt ook bpm in de aanschaf. Hoe minder CO2-uitstoot, hoe minder bpm de koper hoeft te betalen.
De nieuwe plannen voor autobelastingen (vanaf 2017) worden nog voor deze zomer bekendgemaakt in Autobrief 2.0.