Logo
  • Nieuws
  • 19 september 2017

Zo herkent u de ‘stresskippen’ in uw organisatie

Op psychische problemen rust nog steeds een taboe, zeker op het werk. Maar steeds meer mensen - en dus werknemers - hebben er last van. Hoe herkent u de ‘stresskippen’ in uw organisatie? En vooral: wat kunt u doen om hen te helpen?

Beeld Zo herkent u de ‘stresskippen’ in uw organisatie

Wereldwijd heeft ongeveer 30 procent van de jongeren tussen de 15 en 30 jaar momenteel last van psychische klachten zoals burn-out en ADHD, aldus de World Health Organisation. Anno 2017 is het volgens het CBS zelfs in één op de twee gevallen de reden voor arbeidsongeschiktheid onder werknemers.

Hoe herkent u de symptomen van psychische klachten bij medewerkers? En hoe kunt u de drempel om hulp te zoeken voor hen verlagen? Houd hierbij rekening met de volgende drie stappen:

  1. Psychische klachten zijn vaak goed te herkennen, omdat het gedragingen zijn die medewerkers normaal gesproken niet vertonen.
  2. Het is daarom belangrijk de tijd te nemen om negatieve signalen bij collega’s (maar ook bij uzelf) te herkennen en te erkennen.
  3. Maak deze vervolgens bespreekbaar.

Voorkom multitasken
Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Wat helpt tegen werkstress zijn zaken als een gezonde werkcultuur en betrokkenheid, echte aandacht voor mensen. Vier praktische tips voor een positieve gemoedstoestand:

  • Bewaak de werk-privé balans
  • Zorg dat u alleen energie besteedt aan zaken waar u invloed op heeft
  • Accepteer zaken waaraan u niets kunt veranderen
  • Stel prioriteiten: deel uw werk in op belangrijkheid en spoed en voorkom multitasken (dat geldt voor zowel mannen als vrouwen!)

Wilt u meer tips en advies om werkstress binnen uw organisatie aan te pakken? Neem dan contact op met Zorg en Zekerheid en bekijk het ruime aanbod aan preventieve cursussen, lifestyle workshops en acties om ziekteverzuim terug te dringen.

 

Advertisement

 

Producttips

Ook interessant

Effectief verzuim terugdringen
Download de gratis whitepaper