Cultuur- en gedragsverandering bij Support Centre Erasmus Universiteit
Om meer geld vrij te maken voor onderwijs en onderzoek voegde de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) vrijwel alle ondersteunende diensten samen in het University Support Centre (USC). Nu is het de uitdaging de 45 teams die deze mensen vormen in deze nieuwe organisatie beter en meer klantgericht te laten samenwerken.
De EUR wilde meer geld vrijmaken voor haar ambities op het gebied van onderwijs en onderzoek. Er werd daarom onder andere tot een bezuiniging besloten van 6 miljoen euro op de ondersteunende diensten. In 2015 zijn onder andere diensten als HR, Communicatie en IT samengevoegd in het USC. De nieuwe organisatie telt 45 teams met een totaal van 275 mensen en dat groeit naar verwachting nog verder.
Hoewel het de aanleiding is, is de drijfveer achter de verandering volgens USC-directeur Kees Lansbergen veel breder: “Een topuniversiteit heeft ook topsupport nodig. Als de computers niet werken en de gebouwen te koud, dan is de kans op succes ook bij onderzoeksteams veel kleiner. Maar wij willen nog verder gaan dan dat. We willen ook een cultuur- en gedragsverandering bij medewerkers.”
Lansbergen erkent dat de universiteit daarmee een ambitieuze weg is ingeslagen. “Het kost minimaal 2,5 jaar en dan ben je er nog niet. We hebben stapjes gezet, maar er zullen er nog velen moeten volgen.”
Gedragskenmerken
Het USC stelde samen met de afdelingsdirecteuren nieuwe kernwaarden vast met negen gedragskenmerken, waar voortaan op wordt ingezet