10 lessen en tips voor cultuurverandering
De servicemonteurs. De fiscalisten. De directieraad. De klantcontactmedewerkers. De afgelopen twee jaar doorliepen alle medewerkers van Ymere, niemand uitgezonderd, het ‘cultuurprogramma’ Samen in Beweging. Het doel: anders denken en werken, meer oog ontwikkelen voor de huurder en de omgeving. De resultaten zijn inmiddels zichtbaar, de klanttevredenheid neemt toe.
In 2012 en 2013 voert Ymere (actief in de Metropoolregio Amsterdam, zo’n 78.000 woningen) een stevige reorganisatie door. Dat is noodzakelijk, want de corporatie wordt geconfronteerd met de economische crisis, een verandering in de maatschappelijke opvattingen over de doelstelling van corporaties, en met de sanerings- en verhuurdersheffing. Dat dwingt tot efficiënter en anders werken. Tegelijkertijd wil Ymere de huurders beter gaan bedienen. Die verwachten namelijk steeds vaker dat ze kunnen meedenken; dat hun corporatie flexibeler is en meer oplossingen op maat biedt.
Onder de vlag ‘Ymere Vernieuwt’ gaat de organisatie op de schop. Er wordt bezuinigd, gesaneerd en ingekrompen. Ook de aansturing verandert. De sectoraal ingestoken Raad van Bestuur maakt plaats voor een directieraad. Afdelingen worden opnieuw ingericht, en wel procesgericht: de klant is het oriëntatiepunt. Ymere richt wijkteams op om die klant vanuit verschillende disciplines goed van dienst te kunnen zijn, liefst via één loket.
Cultuurverandering
Maar met zo’n nieuwe structuur en een andere visie ben je er niet, zegt Dory Louwerens, directeur Vastgoedbeheer. “Dan zitten mensen op een andere plek en verandert er eigenlijk niets.