Logo
  • Nieuws
  • 4 oktober 2018
  • Bron: Greenhouse Group

Studenten maken kantoorwerk actief met AR-bril

Het Eindhovense bedrijf Greenhouse Group laat met een augmented reality-bril zien hoe de kantoorwerkplek van de toekomst eruit ziet. Met deze bril hebben werknemers geen monitor meer nodig, maar kunnen ze opstaan en bewegen tijdens hun werk. Dit levert tal van gezondheidsvoordelen op zonder dat de productiviteit verloren gaat aldus de ontwikkelaars.

Beeld Studenten maken kantoorwerk actief met AR-bril

Wereldwijd ondervindt een groot deel van de werkende bevolking lichamelijke klachten als gevolg van langdurig stilzitten op het werk. Dit kan niet worden voorkomen of genezen door regelmatig te sporten, en het is daarom zaak dat de aard van kantoorbanen verandert. Momenteel is men echter gebonden aan zijn bureau, vanwege de monitor die daar staat. Een AR-bril is hiervoor een oplossing: het biedt een gebruiker de mogelijkheid om op te staan, rond te lopen en in beweging te blijven, terwijl alles wat normaal op de monitor wordt weergegeven en gedaan nu zichtbaar en uitvoerbaar is via de bril. Zo wordt een werkplek makkelijk draagbaar en beweeglijk.

Max Otten (22), student Communicatie en Multimediadesign aan de Hogeschool Rotterdam, en Anne Kok (22), student Human-Technology Interaction aan de Technische Universiteit Eindhoven, hebben tijdens hun stage bij Greenhouse Group met een augmented reality bril een prototype ontwikkeld van het kantoor van de toekomst. Hiermee willen ze de gezondheidsrisico’s van bureauwerk wegnemen.

Een AR-bril laat gebruikers de wereld om hen heen zien zoals hij is – net als door een gewone bril – maar met een virtueel laagje eroverheen. Een soort hologrammen verweven met de echte wereld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wat je ziet op je telefoon als je Snapchatfilters of Pokémon Go gebruikt, maar in plaats van door een klein schermpje te kijken kun je de augmented reality met een AR-bril overal om je heen zien en gebruiken.

e-mail versturen door virtueel papiertje door basketbalhoepel te gooien

Op de nieuwe AR-werkplek kunnen gebruikers bijvoorbeeld een e-mail versturen door een AR-papiertje te pakken, een bericht te typen, en het vervolgens door een basketbalhoepel te gooien. Inloggen kan door het staand oplossen van een levensgroot 'combinatieslot’. Zitten werknemers toch nog te lang stil, is er ook een kort AR-spel waarin met de goede bewegingen tegen collega’s gestreden kan worden voor de snelste tijd. Zo zorgt AR ervoor dat kantoorwerk – en in de toekomst ook de rest van het leven – op innovatieve wijze actiever, gezonder, en leuker gemaakt kan worden.

 

 

Op de afdeling ‘Labs’ van het digitale marketingbedrijf Greenhouse Group worden ieder semester stageprojecten op touw gezet waarbij studenten de kans krijgen nieuwe technologieën te verkennen. “Zo blijven we als bedrijf koploper op het gebied van digitale technologie,” aldus Bas Ploeg, Head of Labs. Een augmented reality bril, of AR-bril, is één van de producten die de afgelopen zes maanden de kern vormde van een stageproject.

Werken met millennials bij Greenhouse Group; dat vraagt om feedback!

Tijdens het HR Digital Congres 2018 licht Eline Loven, Head of Talent Development bij Greenhouse Group, toe hoe zij de behoeftes van medewerkers peilen en waarom ze hebben gekozen voor het digitaliseren van feedback en performance.

 

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.