Logo
  • Blog
  • 30 december 2015

Op zoek naar de juiste mix van technologische kennis en emotionele intelligentie

Zakelijke dienstverleners worden steeds vaker geconfronteerd met concurrenten die de markt betreden - en niet zelden disrupten - met een nieuwe, technologie-gedreven variant op traditionele businessmodellen. De opkomst van deze tech-firma’s is niet te missen en zeker niet te stuiten.

Varianten waar in de media momenteel veel aandacht aan wordt besteed zijn fintech- en legaltech-firma’s. Maar ook buiten de financiële en juridische dienstverlening zijn er nieuwe spelers die met technologische innovaties veel indruk maken.

Mede als gevolg van deze ontwikkeling zijn er (gelukkig) weinig business leaders meer die de opkomst en verdere ontwikkeling van technologie binnen hun organisatie ontmoedigen. Er wordt terecht gezocht naar talentvolle bèta’s die over de intelligentie en juiste skillset beschikken om technische ontwikkelingen te kunnen bijbenen en bij voorkeur voor te zijn. Het is echter van wezenlijk belang - zowel voor de ‘gevestigde orde’ als voor disruptieve nieuwkomers - dat het belang van emotionele intelligentie niet wordt onderschat.

Mensen met een goed ontwikkelde emotionele intelligentie laten vaak een combinatie zien van verschillende essentiële vaardigheden. Denk aan goed kunnen luisteren, inspireren, communiceren en motiveren. In contact met klanten is emotionele intelligentie een must om erachter te komen waar hun specifieke behoefte ligt. Ook in het salesproces is een grote technische kennis onvoldoende om voldoende vertrouwen te creëren om klanten of prospects tot daadwerkelijke aanschaf over te doen gaan. Zeker voor start-ups, die vaak een (relatief) nieuwe propositie hebben, is dit van wezenlijk belang.

Maar ook op intern niveau is emotionele intelligentie vroeg of laat een vaardigheid die gaat uitmaken of een organisatie op de lange termijn succesvol is. Zeker wanneer er snel en onregelmatig wordt gegroeid moet dit type intelligentie aanwezig zijn binnen de top, om goed te begrijpen hoe medewerkers reageren op veranderingen, of zij tevreden zijn of juist extra motivatie of support nodig hebben en tegen welke vragen en twijfels zij aanlopen. Kennis van technologie en de implementatie daarvan - of het nu gaat om bestaande oplossingen of een nieuwe innovatieve benadering - hoort altijd gepaard te gaan met een gezonde dosis emotionele intelligentie. Dat geldt in gelijke mate voor gevestigde partijen als voor nieuwkomers.

Er is een goede kans dat een technologische voorsprong voor winst op de korte termijn zorgt, maar een onvoldoende mate van emotionele intelligentie ondermijnt op langere termijn de slagkracht van de organisatie. De combinatie van beide is in beginsel een formule voor succes.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.