Logo
  • Achtergrond
  • 2 juni 2014
  • Door: Ruud Baane en Mandy van Meurs, Bright&Company | HR Strategy, Foto: Martine Sprangers
Exclusief artikel

Ilan Westphal (HU): 'Practice what you teach'

Momenteel studeren aan de 38 hogescholen in Nederland ruim 400.000 studenten. Twintig jaar geleden waren er bijna vierhonderd hbo-instellingen met nog geen 200.000 studenten. Hogescholen zijn in de loop der tijd geëvolueerd tot regionale kenniscentra en werkgevers van formaat. Zo ook de Hogeschool Utrecht (HU), de op twee na grootste hogeschool van ons land.

De ontwikkelingen waaraan de HU wordt blootgesteld zijn fors. Vernieuwingen in lesmethodes, digitalisering van onderwijsvormen, uitbreiding van werkende professionals als doelgroep en tegelijkertijd teruglopende reguliere studentenaantallen, maatschappelijke discussies over relevantie en kwaliteit van bestaande opleidingen en veranderende verdienmodellen. De Hogeschool Utrecht erkent de dynamiek van het onderwijsklimaat en heeft geconstateerd dat het anders moet en anders kan. Eind 2012 is Ilan Westphal door de Hogeschool Utrecht aangetrokken als HR-directeur en heeft een aantal forse opgaven op zijn bord gekregen.

Hoewel Westphal ooit zelf kort voor de klas heeft gestaan, is hij het leeuwendeel van zijn carrière werkzaam geweest in het bedrijfsleven. Zijn werkwijze valt te typeren als resultaatgericht, daadkrachtig, besluitvaardig en standvastig. Dit is een andere stijl dan de consensusgerichte en vrijblijvende cultuur die vaak wordt geassocieerd met het onderwijs. Reden genoeg om na anderhalf jaar de balans op te maken en in gesprek te gaan over waar deze interessante combinatie tot dusver toe heeft geleid.

Verder lezen?

U kunt dit artikel helemaal lezen als u bent geregistreerd en ingelogd.

Gratis registreren

Krijg toegang tot exclusieve content
Registreren

Inloggen

Log in met uw e-mailadres en wachtwoord
Inloggen

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.