Logo
  • Nieuws
  • 30 september 2010
  • Peter van den Hout

Zo wordt u HR business partner in de zorg

HR staat in de zorgsector al jaren onder druk. Aan de ene kant speelt de HR-afdeling een cruciale rol in de performance van de zorginstelling, aan de andere kant blijft zij vaak steken in beheersmatige en personele activiteiten. Vijf tips om dit te doorbreken en de rol van business partner invulling te geven.

Beeld Zo wordt u HR business partner in de zorg

De HR-afdeling in zorginstanties richt zich momenteel vooral op operationele werkzaamheden als salarisadministratie en functiewaardering. De sector laat daardoor veel kansen liggen. Dit concludeert dr. Ton Leijten in de whitepaper ‘HRM in de zorg: ruimte voor initiatief’, geschreven in opdracht van salaris- en HR-dienstverlener ADP.

 

Veel zorginstellingen verkeren in financiële problemen, daarnaast worden ze door de marktwerking gedwongen om steeds meer bedrijfsmatig te werken. Bij het optimaal inrichten van de organisatie en het coördineren van logistieke processen rond de patiënt kan HRM een belangrijke rol spelen.

 

Uitbesteden operationele werkzaamheden

“De HR-afdeling beschikt over specifieke kennis van de organisatie en zou daarom juist de rol van adviseur moeten aannemen,” concludeert Leijten. Volgens hem moet strategisch HRM binnen de zorg zich concentreren op het inzetten van de juiste mensen op de juiste plekken. Dat is de sleutel tot het verbeteren van sociale en financiële prestaties van zorginstanties.

 

Decentralisatie van de verantwoordelijkheden naar het lijnmanagement op een zo laag mogelijk niveau binnen de organisatie is daarbij van belang. Leijten: “Het uitbesteden van meer operationele werkzaamheden is een instrument dat HR ruimte geeft om meer strategisch te werken. De rol van dienstverlener moet worden ingeruild voor die van business partner. Daarmee staat ontwikkelingsperspectief op de rails en worden kansen benut.”

 

Leijten geeft vijf tips om hier invulling aan te geven:

  1. Leg verbinding tussen de strategie van de organisatie en HR, bijvoorbeeld door klanttevredenheidsonderzoeken te koppelen aan training en beloning.
  2. Zorg dat de waarde van opleidingsprogramma’s aantoonbaar en meetbaar is voor het topmanagement.
  3. Bepaal wie de sleutelfuncties binnen de organisatie bekleden, zodat talent binnen boord blijft bij reorganisaties.
  4. Zorg dat je altijd relevante kengetallen kunt ophoesten, zoals verhouding fulltime-parttime, duur gemiddeld dienstverband, doorstroom-uitstroom et cetera.
  5. Focus op productiviteit per organisatieonderdeel, team en individuele medewerker.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.