Logo
  • Nieuws
  • 22 februari 2016
  • Bron: Intelligence Group

Sterke employer brands verliezen aan populariteit

Acht van de top-10 meest favoriete werkgevers verliezen sterk aan voorkeur onder de Nederlandse beroepsbevolking. De grote werkgeversmerken staan onder druk, terwijl de relatieve posities maar beperkt wijzigen. Dit onderschrijft de trend dat grote organisaties aan aantrekkelijkheid verliezen ten opzichte van bijvoorbeeld start-ups, mede als gevolg van reorganisaties, reputaties die onder druk staan en de beperkte investering in recruitment marketing en employer branding. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder 14.002 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking.

In 2015 was Shell de meest favoriete werkgever van Nederland. Voor het vierde jaar op rij noemde de Nederlandse beroepsbevolking Shell het vaakst, gevolgd door (Air France-)KLM en de Rabobank. De populaire top verliest echter snel haar populariteit. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder 14.002 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking.

“Een sterk werkgeversmerk is essentieel  voor het aantrekken en verbinden van talent aan de organisatie. Ondanks dat employer branding hoog op de strategische agenda staat, zien we in de praktijk dat de korte termijn acties de wervingsagenda domineren in de vorm van directe werving en sourcing/hunting. Met als gevolg dat grote organisaties alleen nog maar meer moeite zullen hebben om talent aan te trekken”, aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group.

Populariteit daalt
Nagenoeg alle sterke werkgeversmerken leveren in op voorkeur onder de Nederlandse beroepsbevolking. Dat deze daling niet alleen toe te schrijven is aan bijvoorbeeld reorganisaties of ongunstige berichtgeving bewijzen de groeiers Belastingdienst (+47,1%) en NS (+46,2%). Het is eerder de trend dat grote werkgevers aan populariteit verliezen die hiermee wordt onderschreven. Uit de top 10 dalen in totaal 8 employer brands aan populariteit.

TOP-5: Afgenomen populariteit
1 Shell -29,0%
2 Air France-KLM -19,7%
3 Rabobank -28,5%
4 Philips -30,5%
5 Politie -8,1%

Ten opzichte van 2014 ziet IG ook een aantal opvallende werkgevers die juist sterk stijgen. Sterke employer brands als ABN AMRO, Microsoft en Albert Heijn winnen aan populariteit en bewegen terug naar de top-10 waar zij eerder onderdeel van waren. Ook ASML is al jaren op rij bezig om te klimmen als meest favoriete werkgever en staat inmiddels op plek 17. Verder valt op dat het UWV 20 plekken is gestegen naar plaats 24 en dat de Groningse ziekenhuizen het goed doen (UMC Groningen en Martini Ziekenhuis).
 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.