Logo
  • Nieuws
  • 28 september 2010
  • Dagmar Hendriks

Opleiding werknemers levert vaak niets op

Maar liefst 70 procent van de opleidingen van werknemers levert zowel de organisatie als de werknemer niets op. Dat blijkt uit onderzoek van Fources, opleidingenintermediair voor bedrijven.

Beeld Opleiding werknemers levert vaak niets op

40 procent van de opleidingen is één op één inwisselbaar, waardoor er maar een beperkte meerwaarde wordt gecreëerd voor zowel werknemers als werkgevers. 15 procent van de opleidingen is een mismatch tussen leerdoel en aanbod. Bovendien komt nog eens 15 procent van de werknemers niet opdagen bij een opleiding. Van dit percentage annuleert 10 procent te laat en 5 procent laat helemaal niets van zich horen.

 

Strategische doelen

Organisatiedoelstellingen zoals vergroten omzet, resultaat of klanttevredenheid worden vaak niet gehaald doordat personeel in de verkeerde richting wordt ontwikkeld. Jan Smits, directeur van Fources: “De HR-afdeling moet echt meer bewust sturen op opleidingsrichtingen van medewerkers, zodat de strategische bedrijfsdoelstellingen kunnen worden behaald. Strategische doelen vergelijken met kennisinvestering kan gemiddeld 1200 euro per medewerker per jaar opleveren.”

 

Hoge werkdruk

Belangrijkste reden om een opleiding te annuleren is dat werknemers door hoge werkdruk geen tijd hebben. Vooral hoger opgeleide staf- en beleidsmedewerkers hebben geen zin in studieboeken en laten verstek gaan. Ook het feit dat werknemers het nut van een opleiding niet inzien, zorgt ervoor dat werknemers annuleren. 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.