Logo
  • Nieuws
  • 29 januari 2009
  • Mariel Hovemann

Nederlands bedrijfsleven verwacht snel herstel economie

Van de Nederlandse ondernemingen zegt 71 procent in meer of mindere mate negatief te worden geraakt door de huidige economische omstandigheden. Maar 51 procent denkt dat de economie zich dit jaar nog herstelt. Verder zijn het vaak de kortetermijnmaatregelen waar bedrijven naar grijpen om de recessie het hoofd te bieden. Er is weinig aandacht voor aanpassingen die de onderneming op lange termijn sterk kunnen houden. Dit blijkt uit onderzoek gehouden door Deloitte onder het Nederlandse bedrijfsleven.

Beeld Nederlands bedrijfsleven verwacht snel herstel economie

Ruim 69 procent van de bedrijven heeft de afgelopen zes maanden de ondernemingsstrategie geëvalueerd, maar voor 34 procent van deze bedrijven leidt dit niet tot aanpassingen in de strategie. Opvallend is dat de bedrijven die wel maatregelen nemen, vooral grijpen naar de meest voor de hand liggende ingrepen. Zo staan met name bezuinigingen op het gebied van personeel en algemene kostenreductie bovenaan de agenda’s.

 

Laag percentage

Driekwart  van de ondernemingen heeft maatregelen genomen om kosten te verlagen of is dit van plan. Meer dan de helft (56 procent) gaat de kosten verlagen met 1 tot 5 procent. “Dit laatste is een opvallend laag percentage. Ook in normale omstandigheden zou een bedrijf elk jaar zijn kosten moeten verlagen met 1 tot 5 procent. Bedrijven die denken dat ze hun mogelijke omzetverlies hiermee goed kunnen maken, komen bedrogen uit,’ zegt Oscar Snijders, partner bij Deloitte. “De huidige markt vraagt om scenario’s die rekening houden met een terugval in omzet van 20 tot 30 procent en de bijbehorende aanpassingen in strategie. En die aanpassingen moeten meer behelzen dan kostenreductie alleen.”

 

Businessmodel aanpassen

Slechts 27 procent van de ondernemingen die zich bezighouden met kostenreducties past ook het businessmodel aan. Er wordt voornamelijk gesneden in de kosten van personeel (49 procent) en in indirecte kosten (48 procent). “Wat men nu ziet is dat bedrijven gaan voor de ‘quick wins’, dus snijden op de plekken waar dit het gemakkelijkst gaat,” zegt Erik Nanninga, partner bij Deloitte. “Bedrijven zijn zich waarschijnlijk wel bewust dat dit op lange termijn en bij een langer durende recessie niet voldoende is, maar handelen daar nog niet naar. Om sterk uit de recessie te komen moet kritisch worden gekeken naar het businessmodel en moeten maatregelen genomen worden die verder reiken dan de makkelijkste weg.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.