Logo
  • Nieuws
  • 8 januari 2009
  • Arzu Kokeng

Leidinggevenden en hun communicatie ondermaats?

Nederlandse werknemers waren ook in 2008 redelijk tevreden, maar beduidend minder trots op hun werkgever. Voor heel Nederland geldt een daling van deze loyaliteitsmeting van 51 procent naar 47 procent. Ook de bereidheid om de werkgever bij anderen aan te bevelen, daalde landelijk. Zo blijkt uit het jaarlijkse nationale medewerkertevredenheidsonderzoek van Integron.

Beeld Leidinggevenden en hun communicatie ondermaats?

Het onderzoek laat ten opzichte van 2007 een lichte daling zien van de gemiddelde medewerkertevredenheidscijfers onder 4.400 werknemers in elf sectoren. 

 

Beloning beduidend belangrijker geworden

De landelijke top 3 van de kernverwachtingen van de Nederlandse werknemers wordt gevormd door ‘toegankelijkheid werkgever’, ‘direct leidinggevende komt afspraken na’ en ‘collegiale sfeer’. De criteria salaris en arbeidsvoorwaardenpakket komen op plaats 9 en 10 van de top 10 van kernverwachtingen. Daarmee is het aspect beloning beduidend belangrijker geworden ten opzichte van 2007, toen salaris nog op plaats 16 in de kernverwachtingenlijst stond.

 

Leiding van de organisatie

In de waardering voor de verschillende beoordelingscriteria zijn dalingen in de waardering ten opzichte van 2007 vooral te vinden op het gebied van interne communicatie (van 6,96 naar 6,76), de leiding van de organisatie (van 6,35 naar 6,24) en de ontwikkelmogelijkheden (van 6,30 naar 6,19). In tegenstelling tot hun superieuren scoorden direct leidinggevenden ook in 2008 weer een mooie voldoende (van 7,02 naar 7,00).

 

Menselijk kapitaal beter benutten

De onderzoekers zijn vooral verrast dat de inspanningen van werkgevers om werknemers aan zich te binden, niet of nauwelijks zijn toegenomen. Stephan van Gelder, directeur van Integron: “Werkgevers zullen hun menselijk kapitaal beter moeten benutten om hun concurrentiepositie te behouden. Het is des te schrijnender dat investeren in leiderschap en echte aandacht voor werknemers zo onderbelicht blijft.”

 

Sectoren

De verschillen per sector zijn in 2008 toegenomen. De sector met de meest tevreden werknemers was in 2007 de financiële sector (totaalwaardering 7,21). Terwijl die sector in 2008 wegzakte naar 7,13, steeg de bouw- en installatiesector van 7,18 naar 7,46. Hekkensluiter in 2007 was het onderwijs (6,76; 2008: 6,94). De sector transport dook in 2008 daar nog weer onder (6,54, was 7,16 in 2007).

 

Conclusie nationale medewerkertevredenheidsonderzoek 2008

  • Arbeidsomstandigheden ruim voldoende
  • Waardering ontwikkelmogelijkheden zakt verder weg
  • Leidinggevenden en hun communicatie ondermaats

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.