Logo
  • Nieuws
  • 9 augustus 2010
  • Peter van den Hout

Het waarom van werk: Dave Ulrich op de softe toer

Hoe creëer je binnen de organisatie een gevoel van overvloed waarmee je niet alleen medewerkers betrokken houdt, maar tegelijkertijd waarde biedt voor klanten, aandeelhouders en andere stakeholders? Dat is de vraag die managementgoeroe Dave Ulrich probeert te beantwoorden in zijn nieuwste boek The Why of Work.

Beeld Het waarom van werk: Dave Ulrich op de softe toer

Dave Ulrich, management consultant en professor aan de University of Michigan, zette eind jaren negentig de HR-wereld op zijn kop met het kwadrantenmodel dat zijn naam heeft gekregen: het model van Ulrich. In zijn bekende boek Human Resource Champions  introduceerde hij de vier hoofdsegmenten waar HRM’ers  zich mee bezig (zouden moeten) houden: administrative expert, employee champion, change agent, strategic partner.

 

Wie verwacht dat Ulrich hierop voortborduurt in zijn nieuwe boek komt bedrogen uit. Met The Why of Work richt hij zich nadrukkelijk op een veel breder publiek dan alleen HR-professionals, namelijk op de leiders van organisaties wereldwijd. Daarmee past het werk veel meer in de traditie van Amerikaanse managementboeken zoals The Seven Habits of Highly Effective People van Stephen R. Covey.

 

Organisatie van overvloed

Niettemin valt er ook veel te halen voor HR-professionals, al is het maar om erachter te komen wat werknemers daadwerkelijk drijft in hun dagelijks werk. Daar gaat dit boek namelijk over, de achterliggende redenen van mensen om überhaupt deel te willen uitmaken van een (commerciële) organisatie.

 

Dave Ulrich heeft hiervoor samen met zijn vrouw Wendy de pen opgepakt, wat resulteerde in dit nieuwe boek. Zelf zien ze het als de ideale synthese van business-doelstellingen (Dave) en menselijke psychologie (Wendy is praktiserend psychologe). In het ideale geval leidt dit tot een zogeheten ‘organisatie van overvloed’ waarin individuele medewerkers hun ambities en acties aanwenden om betekenis te creëren voor zichzelf, waarde voor stakeholders en tevens een bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving.

 

Zeven pilaren

Klinkt behoorlijk ambitieus en tegelijkertijd een beetje soft. Toch slaagt het echtpaar Ulrich er in de achtereenvolgende hoofdstukken goed in om dit streven concreet te maken. Het betoog wordt dan ook rijkelijk voorzien van stappenplannen, checklists, schema’s en assessments. Er worden in totaal zeven pilaren benoemd voor overvloedige organisaties: identiteit, doel/richting, teamwork, werkomstandigheden, persoonlijke uitdaging, veerkracht bij verandering en passie. Leiders die zich richten op groei van deze individuele ‘drivers’, creëren duurzaam succesvolle organisaties.

 

Erg nieuw is het allemaal niet wat de Ulrichs te berde brengen. Het vergroten van de betrokkenheid van medewerkers, high performance, maatschappelijk verantwoord ondernemen, Het Nieuwe Werken, je kunt het allemaal herkennen in The Why of Work. Ulrich sluit hiermee - tussen de regels door - aan bij de geest van het huidige (post)crisistijdperk: het verlangen naar nieuwe betekenis en waarde na de ‘teloorgang’ van het traditionele kapitalisme.
 

Toegevoegde waarde van HR

In het afsluitende hoofdstuk richt Ulrich zich naast leiders en medewerkers van organisaties nadrukkelijk op HRM’ers. Zij worden hier vooral gezien als degenen die de infrastructuur moeten bieden om overvloedige organisaties te faciliteren. Een beetje teleurstellend gezien de nadruk die Ulrich heeft gelegd op het creëren van toegevoegde waarde door HR in zijn eerdere boeken.

 

Ondanks dat er misschien weinig nieuws onder zon is, is The Why of Work wel degelijk de moeite van het lezen waard voor eenieder die meer grip wil krijgen op de innerlijke drijfveren van zijn personeel. Ulrich slaagt er ook goed in om een concrete verbinding te leggen tussen deze drijfveren en de resultaten die dat kan opleveren voor omzet, klantwaarde en de maatschappij in het algemeen.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.