Logo
  • Nieuws
  • 23 oktober 2017
  • GrowPromoter

Is de ‘Employee Experience’ op smaak?

Een tevreden medewerker is goud waard voor een organisatie. Om het geluk te meten voert HR tegenwoordig korte, gerichte en frequente onderzoeken uit. Maar het gaat erom iets te doen met de uitkomsten, alle losse ingrediënten in de juiste verhoudingen te combineren tot een appetijtelijk gerecht. De mens staat centraal, technologie biedt de finishing touch.

Beeld Is de ‘Employee Experience’ op smaak?

Talenten en ervaren krachten zijn waardevol. Je moet ze dus proberen te binden. En mochten ze dan toch vertrekken, laat ze dan tenminste afscheid nemen als ambassadeurs van de organisatie. Een management dat groei en verbetering nastreeft, beseft dat er iets moet gebeuren aan de menskant.

Een continue uitdaging die als ongekruide spijs op het bord van HR-afdelingen terecht komt. HR professionals merken dat de vertrouwde functioneringsgesprekken en traditionele MTO’s niet meer werken. Ze worden vaak als lang, saai en irrelevant ervaren, zeker door de jongere generatie.

Moderne technologie biedt HR professionals actiegerichte oplossingen. Bijvoorbeeld met gerichte, korte survey’s . Een goed middel om te achterhalen hoe de medewerkers zich voelen. Zo kom je te weten hoe ze aankijken tegen de bedrijfscultuur, het leiderschap, de werkomgeving, de sfeer en hun betrokkenheid bij – in het beste geval ‘trots op’ ‒ het werk.

Je hebt pas een functie als je uitkomsten kunt duiden en oplossingen biedt

Laat medewerkers hun verhaal vertellen en de ‘voice of the employee’ door de organisatie galmen. Tevreden medewerkers zorgen daarnaast voor tevreden klanten. Het verband tussen Employee Experience en Customer Experience is intussen wel aangetoond. Medewerkers die gelukkig zijn en betrokken bij het werk doen iets extra’s. Als mensen niet lekker in hun vel zitten, zie je dat ook terug in de resultaten.

We hebben tegenwoordig hightech middelen om aan te tonen wat medewerkerstevredenheid doet met de ervaring van de klant, en ook met de omzet. Maar je hebt pas een functie als je die uitkomsten kunt duiden en oplossingen biedt. Maak met verschillende ingrediënten een harmonieus gekruid en begeerlijk geheel.

Zo is een touch screen met smiley’s in de hal of een pulsemeting per sms een laagdrempelig en effectief middel om de stemming onder medewerkers te peilen. De gegevens verschijnen bij de HR-manager op het dashboard, die verantwoordelijkheden bij de juiste mensen in de organisatie neerlegt. Zo ben je goed op weg van keuken naar dinertafel. Dan krijg je veel rijkere gegevens, betere grip op vervolgacties en het effect ervan.

Door de informatie van medewerkers en klanten te koppelen, kun je continu op slimme manieren informatie verzamelen, ontsluiten en verbinden. Denk aan verloop, verzuim in relatie tot omzet en winstgevendheid. Met zo’n ecosysteem van data bereid je de losse ingrediënten tot een verfijnd gerecht. Mensen staan voorop. Het gebruik van moderne technologie is een belangrijk hulpmiddel. Eet smakelijk!

Marco Drenth is Experience Director bij GrowPromoter.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.