Logo
  • Nieuws
  • 25 januari 2010
  • Erik de Groot

Crisis vraagt om nieuw leidersprofiel

Organisaties zoeken sinds de crisis naar een nieuw type leidinggevende, maar hebben geen budget om dit type manager te ontwikkelen of te werven. Dit blijkt uit een recent onderzoek van de Nyenrode Business Universiteit onder leiding van prof.dr. Lidewey van der Sluis.

Beeld Crisis vraagt om nieuw leidersprofiel

De onderzoekers deden in 64 grote ondernemingen onderzoek naar het effect van de crisis op gevraagde kwaliteiten van leidinggevenden. Vergeleken met de tweede helft van 2008 blijkt in ruim 84% van de organisaties dat een verschil is ontstaan tussen de kenmerken van het huidige management en het gewenste leiderschap.

 

Aanpassen selectiemethodes

De nieuwe, gewenste leider heeft een basisniveau aan kennis en vaardigheden en kenmerkt zich vooral door een hoger niveau van nieuwsgierigheid, flexibiliteit, plichtsbesef, transparantie en resultaatgerichtheid. Hij staat met beide benen op de grond, is betrouwbaar en werkt doelgericht samen. Door het ontstaan van dit nieuwe leiderschapsprofiel zijn organisaties genoodzaakt om hun selectie en assessment methodes aan te passen. Dit is bij slechts 20 procent van de respondenten al gebeurd. Het overige deel gaf unaniem aan dat zij dit op korte of middellange termijn van plan zijn.

 

Budget blijft achter

Tevens bleek dat voor een overgrote meerderheid van de bedrijven het budget voor het aantrekken en ontwikkelen van toekomstige leidinggevenden fors naar beneden is bijgesteld.

Het opleidingsbudget is daarentegen nagenoeg intact gebleven. Het nieuwe profiel voor de leidinggevende omvat echter persoonskenmerken die moeizaam te leren zijn. Door gewenste persoons- en gedragskenmerken te herkennen, te waarderen en te belonen zal een organisatie op termijn de slag kunnen maken naar het nieuwe type leidinggevende.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.