Logo
  • Achtergrond
  • 8 april 2016
  • Toine Al (i.s.m Hetty Moll, Compagnon)
Exclusief artikel

Irene Vernie, Rituals: ‘HR mag heel wat rebelser’

Rituals Cosmetics bestaat 15 jaar en is een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Irene Vernie werkt aan een HR-team dat de internationale ambities kan helpen waarmaken. ‘Alles wat we bedenken moet schaalbaar zijn.’
Beeld Irene Vernie, Rituals: ‘HR mag heel wat rebelser’

“We hebben de zeitgeist mee. Onze merkgedachte en filosofie van betekenis geven aan de alledaagse dingen past bij onze tijd,” zegt Irene Vernie, HR-directeur van Rituals Cosmetics. Over positieve media-aandacht heeft het bedrijf dan ook niet te klagen. Ook de HR-directeur is de laatste tijd opvallend vaak geïnterviewd. Haar enthousiasme is er niet minder om bij onze ontmoeting in het Rituals-hoofdkwartier aan de Amsterdamse Keizersgracht. “We hadden meteen twee etages meer moeten huren,” verzucht Vernie, terwijl ze ons naar de vijfde etage voorgaat op de trap. Sinds zij in 2011 startte, groeide het bedrijf van 1000 naar 3500 medewerkers, steeg de omzet jaarlijks met 30 procent en is deze nu opgezet als matrixorganisatie. “lk teken elk jaar een nieuwe hark of pannenkoek.”

Je was eerder werkzaam in ICT-organisaties. In hoeverre was deze overstap voor jou een totale ommezwaai?

“Bij AtosEuronext en Accenture leerde ik structuren bouwen. Bij kledingmerk Gsus daarna stond mijn werk merendeels in het teken van creativiteit, weinig geld en een rebelse entrepreneurial geest. Bij Rituals kan ik die twee werelden perfect combineren. Hier bouwen we aan een wereldwijde structuur, en hebben we de inventiviteit en informaliteit van een kleine ondernemer die conventies doorbreekt.”

Had je een specifieke missie toen je in maart 2011 begon?

“Toen was er eigenlijk alleen een HR-administratie. Mijn taak was het neerzetten van een HR-afdeling die kon meegroeien met de internationale ambities, zonder dat het een stroperige bureaucratische afdeling werd. En het vertalen van de merkwaarden in corporate values, en daaruit een strategie afleiden. Zo hebben we onze brand values vertaald naar de bedrijfswaarden: best in class, energiek, innovatief, stylish en friendly & serving.”

Hoe laten die bedrijfswaarden zich concreet invullen?

Verder lezen?

U kunt dit artikel helemaal lezen als u bent geregistreerd en ingelogd.

Gratis registreren

Krijg toegang tot exclusieve content
Registreren

Inloggen

Log in met uw e-mailadres en wachtwoord
Inloggen
Compagnon is HR-specialist en biedt complete oplossingen voor recruitment-, flex- en careermanagement.

Producttips

Ook interessant

Best practices in HR
In dit rapport hebben we 21 HR-best practices voor u verzameld, die het hele spectrum van de HR-portfolio bestrijken.

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.