Logo
  • Achtergrond
  • 22 september 2014
  • Toine Al (i.s.m. Hetty Moll Compagnon) Fotografie: Peter Boudestein
Exclusief artikel

Frans Kools (Staples): ‘Alles in het teken van de klantbeleving’

Staples, wereldmarktleider in kantoorbenodigdheden, is erin geslaagd om stenen winkels en e-commerce succesvol te combineren. Tegen de achtergrond van de snelle ontwikkeling van digital marketing, bouwt Staples een centrale Europese organisatie, compleet met virtuele teams. ‘Voor mij is dit een snoepwinkel.’
Beeld Frans Kools (Staples): ‘Alles in het teken van de klantbeleving’

“In alles zoeken we aansluiting bij de klant en bouwen we een persoonlijke relatie op. We willen dat het grootbedrijf zich net zo thuis voelt bij ons als een mkb-bedrijf, ook online. Deze filosofie zie je terug in het HR-beleid,” vertelt Frans Kools, Directeur HR Staples Retail Europe.
De geschiedenis van Staples gaat terug tot 1986, het jaar waarin Tom Stemberg in het Amerikaanse Brighton de eerste vestiging opent. Bijna 30 jaar later is Staples ’s werelds grootste bedrijf in kantoorbenodigdheden met circa 90.000 medewerkers en 25 miljard dollar omzet. In Europa is het bedrijf actief in 16 landen en heeft fysieke winkels in Portugal, Noorwegen, Duitsland, Engeland, Zweden en Nederland.
We ontmoeten Kools op de vierde etage van het Amsterdamse gebouw waar voorgangers Corporate Express en Buhrmann eerder kantoor hielden. Kools is sinds begin 2012 werkzaam bij Staples. Zijn uiterlijk en taalgebruik maken een ding meteen duidelijk: hij heeft een nuchtere kijk op de wereld, die hij zelf aanduidt als ‘typisch voor retail’.
De filosofie van Stemberg staat voor het goed combineren van retail, wholesale en online. Dienovereenkomstig is HR bij Staples ook onderverdeeld. Kools is als een van de drie Europese HR-directeuren verantwoordelijk voor het onderdeel retail plus de centrale afdelingen IT en Finance.
Kools: “We hanteren voor HR bewust geen ‘one size fits all’-benadering. Winkelmedewerkers hebben nu eenmaal andere behoeften dan online-specialisten. We hebben één corporate HR-beleid dat driekwart van onze interne klantbehoefte dekt, en aanvullende beleidsafspraken die zijn afgestemd op de behoefte van de verschillende businessunits. Toen ik in 2012 startte

Verder lezen?

U kunt dit artikel helemaal lezen als u bent geregistreerd en ingelogd.

Gratis registreren

Krijg toegang tot exclusieve content
Registreren

Inloggen

Log in met uw e-mailadres en wachtwoord
Inloggen
Compagnon is HR-specialist en biedt complete oplossingen voor recruitment-, flex- en careermanagement.

Producttips

Ook interessant

Best practices in HR
In dit rapport hebben we 21 HR-best practices voor u verzameld, die het hele spectrum van de HR-portfolio bestrijken.

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.