Logo
  • Achtergrond
  • 12 juni 2015
  • Toine Al (i.s.m. Hetty Moll Compagnon) Fotografie: Peter Boudestein
Exclusief artikel

Aart Slagt, KLM: ‘HR was een andere tak van sport’

Veranderen in Europa’s meest klantgerichte, innovatieve en efficiënte netwerkcarrier. Dat betekent snijden in kosten en bureaucratie en investeren in productiviteit en efficiency. Het directe contact tussen management en medewerkers geldt daarbij als een succesfactor.
Beeld Aart Slagt, KLM: ‘HR was een andere tak van sport’

‘Ik heb een heel gave baan voor je.’ Met die woorden zet Wim Kooiman in 2009 voor Aart Slagt de deur open naar een toekomst in HR. Al overvalt de vraag hem in eerste instantie, Slagt ziet al gauw de mogelijkheden van de HR-positie en zegt ja. Dat de lat hoog zal liggen is vanaf dag één helder. Air France KLM is sinds 2012 bezig met een bezuinigingsoperatie die de organisatie in 2015 uit de rode cijfers moet halen. Structureel wil het management jaarlijks zo’n twee miljard besparen, waarvan zevenhonderd miljoen bij KLM, met zo’n 33.000 medewerkers. In 2014 maakte het Frans-Nederlandse concern, met in totaal ruim 99.000 medewerkers, bij een omzet van 5,7 miljard euro nog een operationeel verlies van 417 miljoen euro. Ook dit jaar rapporteert het concern tot nu toe verliezen. In september komt KLM met plannen om het bestaande kostenbesparingsprogramma te versnellen.

Opmerkelijk is dat Slagt aan het begin van zijn HR-loopbaan al kan bogen op tien jaar ervaring in de primaire processen van het bedrijf. Onder meer als VP Fleet Services en hoofd Crew Planning. In 2013 volgt hij Kooijman op als Executive Vice President HR & Industrial Relations. Het roer zal in veel opzichten om moeten. “Dit is een oud bedrijf dat in 95 jaar is opgebouwd tot wat het nu is: een toonaangevende organisatie, een begrip in de wereld van de luchtvaart. Maar ook één met 95 jaar aan regels, procedures en bureaucratie. Dat laatste is goed om een optimale vliegveiligheid te garanderen. Maar in een aantal andere opzichten maakt dat ons ook te duur, te ingewikkeld, te traag. Op HR-gebied lag en ligt er dus nog een forse uitdaging vóór ons.”

Verder lezen?

U kunt dit artikel helemaal lezen als u bent geregistreerd en ingelogd.

Gratis registreren

Krijg toegang tot exclusieve content
Registreren

Inloggen

Log in met uw e-mailadres en wachtwoord
Inloggen
Compagnon is HR-specialist en biedt complete oplossingen voor recruitment-, flex- en careermanagement.

Producttips

Ook interessant

Best practices in HR
In dit rapport hebben we 21 HR-best practices voor u verzameld, die het hele spectrum van de HR-portfolio bestrijken.

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.