Logo
  • Nieuws
  • 31 juli 2013
  • Lonneke Gillissen

Online zoekopdrachten tonen nieuwe wensen werkzoekenden

Trends in online zoekopdrachten geven duidelijke veranderingen aan in de wensen van werkzoekenden. Sinds het uitbreken van de crisis eind 2008 wordt meer gezocht in andere sectoren en naar andersoortige dienstverbanden.

Beeld Online zoekopdrachten tonen nieuwe wensen werkzoekenden

Dit blijkt uit een analyse van internetmarketingbureau Expand Online op basis van Google Trends. Zo is administratief werk veel populairder geworden, terwijl de behoefte aan interimmers sterk is afgenomen.

Zoekpiek in januari

Sinds eind 2008 is de werkloosheid verdubbeld. Meer werklozen betekent meer werkzoekenden en dat is duidelijk terug te zien in analyses van Google-zoekresultaten. Het aantal zoekopdrachten met de term ‘vacatures’ is met ruim de helft gestegen sinds eind 2008. De absolute piek lag in januari van dit jaar.

Top 3: Administratie, Horeca, HR

Veel branches volgen deze trend en laten een stijging zien in het aantal zoekopdrachten. Wel zijn er enkele opvallende stijgers. De top drie bestaat uit Administratie, Horeca en HR. Steven Koopmans, senior online marketing adviseur bij Expand Online: “In de administratiebranche en de horeca zijn er veel mogelijkheden om parttime te werken. Dit is vaak een aantrekkelijke manier om toch wat bij te verdienen, zodat mensen daar veel naar op zoek zijn.”

De interesse voor HR-gerelateerde vacatures is in de periode bijna verdubbeld. Er is duidelijk meer vraag dan aanbod, wat een logisch gevolg is van de klappen die deze sector heeft gekregen.

Minder populaire branches

Verschillende branches laten juist ook een daling zien in het aantal zoekopdrachten. Beduidend minder populair zijn Onderwijs, Kinderopvang en Zorg. Koopmans: “In deze branches is stevig bezuinigd en is de werkdruk toegenomen. Blijkbaar is daarmee ook de gewilligheid afgenomen om er te gaan werken, want de dalingen zijn met name de laatste jaren te zien.”

Voorkeur voor parttime

Het aantal zoekopdrachten naar parttime vacatures ligt op dit moment ruim drie keer zo hoog als eind 2008. Daarnaast blijft het aantal zoekopdrachten met de term ‘zzp’ aan populariteit winnen. Daartegenover staat dat er juist minder wordt gezocht op freelancers en interimmers. Zij zagen hun markt de afgelopen jaren verslechteren en die krimp is duidelijk terug te zien in de zoektrends.

Koopmans: “De zoektrends wijzen uit dat meer mensen op zoek zijn naar werk in deeltijd. Tijdelijk werk neemt echter qua interesse af, in ieder geval vanuit de opdrachtgevers. Er wordt veel minder gezocht naar interimmers. De stijging van zzp staat hier dan weer tegenover. Mensen starten steeds vaker voor zichzelf en blijkbaar is daar voorlopig ook nog behoefte aan.”

Infographic zoektrends werkzoekenden sinds crisis
Zoektrends werkzoekenden sinds crisis

Bron: Expand Online

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.