Logo
  • Nieuws
  • 23 april 2015
  • Bron: Volkskrant.nl

Online recruitment: wanneer behoefte aan menselijk contact?

Videosollicitaties, vacatures op twitter, netwerken via Linkedin: werk zoeken doe je tegenwoordig vooral online. De mens komt er nauwelijks nog aan te pas. Maar wanneer is de oude manier – de mens – misschien toch beter?
In een artikel in de Volkskrant worden verschillende voorbeelden genoemd.

Moderne zoekmachines zijn snel, goedkoop en het aanbod is groot, maar ook oppervlakkig; werkgevers grasduinen door het aanbod maar focussen te veel op kwalificaties als diploma’s en laatste functies. Dit zegt niets over vaardigheden en competenties van de werkzoekende, iets wat in een videosollicitatie óók niet naar voren komt.

“Bij een bedrijf zochten ze een teamleider. Uiteindelijk werd dat iemand die zijn hele leven aardbeien heeft geplukt. Hij had niet de juiste opleiding, maar hij kon goed omgaan met multi-etnische teams en hij kon het tempo erin houden. Voor het bedrijf was hij de ideale kandidaat. Als hij alleen maar in beeld was gekomen als aardbeienplukker, hadden ze hem nooit aangenomen,” aldus hoogleraar Ton Wilthagen van de universiteit van Tilburg.

Beperkingen zoekmachines

Hij vervolgt: “Door het echte, persoonlijke contact was er bij werkbemiddelaars vroeger een completer beeld van wat mensen konden en wilden. Bemiddelaars wisten: deze persoon heeft die opleiding niet gedaan, maar hij kan bijvoorbeeld wel goed leiding geven.”

Kunnen de kwalificaties simpelweg worden aangepast bij de zoekmachines? Wilthagen: “Zoekmachines die adequaat op competenties selecteren, zijn er nog niet, al is die ontwikkeling wel op gang aan het komen. Het is een complex gegeven omdat competenties contextgebonden zijn. Bedrijven moeten ervan overtuigd worden dat ze op deze manier een betere match kunnen maken.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.