Logo
  • Nieuws
  • 8 augustus 2013

Meer investeren in employer branding = meer toptalent

Hoe meer een bedrijf investeert in zijn werkgeversmerk (employer branding), hoe groter de kans dat het werknemers aan zich weet te binden die boven verwachting presteren (outperformers). Dat blijkt uit het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2013. Een andere conclusie uit het onderzoek is dat een te hoge werkdruk van het recruitmentteam ertoe leidt dat er meer werknemers aangenomen worden die de organisatie snel weer verlaten.

 

 

Beeld Meer investeren in employer branding = meer toptalent

Het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2013 is gehouden in de periode van november 2012 tot en met begin februari 2013, op initiatief van NRC Carrière, Intelligence Group, Compagnon, Carerix en Labor Redimo. Er deden 164 organisaties mee.

Positief verband

Het onderzoek wijst uit dat 12 pocent van de nieuwe aannames betiteld kan worden als outperformer. Bedrijven die naar verhouding een groter het deel van het recruitmentbudget besteden aan het laden en communiceren van het werkgeversmerk halen meer toptalent uit de markt. Verder toont het onderzoek een positief verband aan tussen de werkdruk van een recruitmentafdeling en het personeelsverloop binnen een organisatie. Het blijkt dat een zwaar belaste recruitmentafdeling meer misfits maakt, maar niet meer bad hires.

Waardevol startpunt

Mirjam Vollering, docent bij NCOI en voormalig Manager Recruitment bij onder meer Aegon, KPMG en KPN: “Binnen HR wordt doelgericht werken steeds belangrijker. Ken- en stuurgetallen worden gebruikt voor doelstellingen, als voortgangsinstrument en als vergelijking. In die zin biedt het onderzoek indicaties ter vergelijking. Niet meer en niet minder. Je zult verschillen vinden met je eigen organisatie, bijvoorbeeld in definities. Wie zich dat realiseert heeft een waardevol startpunt.”

HR Praktijk Diner: Aan tafel over employer branding

Veranderingen op de arbeidsmarkt en strategische heroriëntatie van de organisatie hebben grote gevolgen voor het werkgeversimago. Centrale vragen zijn:
- Hoe positioneer je je blijvend als aantrekkelijke werkgever?
- Wat breng je een nieuwe organisatiestrategie in lijn met je werkgeversimago?
- Hoe verbind je duurzame inzetbaarheid aan employer branding?
Discussieer over employer branding en andere HR-topprioriteiten tijdens het HR Praktijk Diner.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.