Logo
  • Nieuws
  • 26 januari 2018

Alliander werft technici met 360° VR-experience

Het tekort aan technici en de onbekendheid van de energiesector zijn voor  energiebedrijf Alliander aanleiding geweest om technici met speciaal ontwikkelde VR 360° films kennis te laten maken met het netwerkbedrijf en de energiesector.

Beeld Alliander werft technici met 360° VR-experience

In Nederland is er een groeiend tekort aan technici op de arbeidsmarkt. Veel sectoren in Nederland vragen aandacht voor dit nijpende tekort aan technisch geschoolde mensen. Dit tekort is echter het grootst in de bouw- en installatiesector. Marnix de Groot, Recruitment Marketing Manager en initiatiefnemer van het VR-project bij Alliander: “In een wereld die digitaliseert en robotiseert, zijn echte vakmensen nodig met een hart voor techniek, innovatie en duurzaamheid. De komende vier jaar is er in Nederland een tekort aan zo’n 15.000  vakmensen. Een tekort dat ondanks succesvolle trajecten uit het verleden en nieuwe samenwerkingsverbanden, steeds meer impact begint te krijgen op onze maatschappij én onze economie. Alliander wordt iedere dag geconfronteerd met een fors tekort aan technici. Om al het werk de komende jaren te verzetten hebben we nu al 200 extra technici nodig.”

“Vanuit recruitment zijn we voortdurend bezig om mensen te  vertellen en laten ervaren hoe mooi het is om bij Alliander te werken. Elke dag houden de technici het energienetwerk in de allerbeste staat. Ze leggen aan, ontwerpen, sluiten aan, bouwen, repareren of lossen op.  Maar niet iedereen ziet hoe machtig mooi ons werk is… Hoog in die mast, in dat middenstation, in de sleuf of achter de tekentafel,” licht Roeland van Laer, Manager Recruitment bij het energiebedrijf toe. “Daarom hebben we een VR-experience ontwikkeld. Zes 360° VR-films over het werk van technici.”

De VR-films worden vanaf nu op diverse manieren ingezet voor de werving van technici. In januari ontvingen de 2.500 technici van Alliander thuis een VR-bril om de films aan familie en vrienden te kunnen laten zien. Recruiters bieden sollicitanten voorafgaand aan een sollicitatiegesprek een kop koffie aan en laten hen via de VR-films kennis maken met het bedrijf. Bezoekers op  beurzen en events kijken rond in het werkveld van Alliander en ervaren direct hoe het werk is. Natuurlijk zijn de films ook te zien op social media en op de website van het bedrijf. Nicole Tollenaar, Directeur HRM: “Naast directe werving zal de VR-experience ook worden ingezet om leerlingen van basisscholen en studenten te enthousiasmeren om te werken in de energiesector.”

Voor iedereen die kennis wil maken met monteur Menno, engineer Bas, technicus Bert, uitvoerder Neset en engineer Roy en wil zien wat ze dagelijks doen zijn de films te vinden op www.werkenbijalliander.com/vr360

* Bron: Maxime Verhagen, Bouwend Nederland

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.