9 tips om social media in te zetten bij recruitment
Het is voor veel HR-professionals lastig om optimaal aan te haken bij de ontwikkelingen rondom social media en recruitment 2.0. Hoe zet je Linkedin, Twitter en andere sociale netwerken in om die ideale kandidaat te werven?
HR-managers zijn terughoudend bij het inzetten van social media als wervingstool. Tegelijkertijd – en nu wordt het een beetje vreemd – worden sociale netwerken genoemd als de belangrijkste trend op het gebied van recruitment.
Je zou kunnen concluderen dat veel HR-professionals denken: ‘We onderkennen dat social media erg belangrijk worden bij werving van nieuwe medewerkers, maar we weten nog niet zo goed hoe we het zelf moeten aanpakken.’ Behoort u ook tot die groep van zoekenden? Ziehier een aantal praktische tips over de relatie tussen werving en social media:
Tip 1: Zorg voor een waardevolle context
Een organisatie die een (eigen) community in het leven roept en zich vervolgens alleen alleen maar bezig houdt met het zenden van vacatures is niet slim bezig, zeggen de deskundigen. Het werkt veel beter om binnen een inhoudelijk relevante community ook vacatures te integreren. Vacatures zijn, met andere woorden, een onderdeel van een omgeving waarin ook allerlei andere relevante informatie wordt uitgewisseld. In een grondig rapport met de titel ‘Social Media & Arbeidsbemiddeling’ dat ABN AMRO in april uitbracht staat het als volgt: “Vacatures als onderdeel van een bedrijfspagina met informatie over het bedrijf, haar producten en/of diensten en haar positie als werkgever is wel relevant en kan daardoor als waardevol worden ervaren door bezoekers van sociale netwerken die de bedrijfspagina bezoeken.”