Logo
  • Nieuws
  • 21 januari 2010
  • Gabor Mooij

Ongeschreven regels zorgen voor conflicten op het werk

Ongeschreven regels zorgen ongemerkt vaak voor misverstanden, miscommunicatie en conflicten op de werkvloer. Dit zegt Harvard-docent Myra White op Management-issues.com.

Beeld Ongeschreven regels zorgen voor conflicten op het werk

Ongeschreven regels vertellen hoe anderen zich moeten gedragen en hoe dingen gedaan moeten worden. White stelt dat samenwerking vroeger makkelijker was omdat collega’s allemaal dezelfde achtergrond en dus gelijke ongeschreven regels hadden. Doordat nu in veel bedrijven mensen samenwerken van verschillend geslacht en uit verschillende landen en culturen is dit veranderd.

 

Misverstanden en conflicten

Volgens White zorgen met name verborgen en persoonlijke ongeschreven regels voor misverstanden en conflicten op het werk. Zo zijn werknemers soms zo gericht op naleving van de bedrijfscultuur, dat ze niet doorhebben dat ze werken volgens verschillende ongeschreven regels. Ze dragen bijvoorbeeld hetzelfde soort kleding als collega’s en praten op dezelfde manier.

 

Bewustwording

Ongeschreven regels zijn meestal subtieler dan zogenaamde cultuurregels. Ongeschreven regels leer je van je ouders en worden vaak toegepast op basis van eigen ervaringen. Deze regels zijn zo’n vast onderdeel van iemands denkwijze dat hij zich er vaak niet eens van bewust is. Laat staan dat men doorheeft dat problemen met een collega hieruit voortkomen. Bewustwording van (andermans) ongeschreven regels zorgt volgens White voor betere werkrelaties en een prettigere werkomgeving.

 

Tip

Zorg dat de waarden en normen van uw organisatie duidelijk zijn en leef ze consequent na. Stel daarbij geen regels op voor alle medewerkers als slechts enkele werknemers de normen overtreden. Hierbij doet u er goed aan om (een delegatie van) betrokken werknemers mee te laten denken.

 

Wat doet u met een zieke medewerker die niet wil meewerken aan zijn re-integratie? Wie de praktijkgerichte workshop verzuimbeheersing heeft gevolgd, weet voortaan precies wat hij in dergelijke situaties moet doen. Zaken waar u als actief bestrijder van verzuim mee te maken krijgt zijn: WIA, de wet poortwachter, arbeidsongeschiktheid, ziekteverzuim en zelfs het omgaan met wangedrag van personeel. Kijk hier voor meer informatie over het seminar Verzuimbeheersing: een stap verder.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.