Logo
  • Nieuws
  • 17 juli 2008
  • Arzu Kokeng

Hommeles bij eindafrekening dienstverband

De eindafwikkeling van een arbeidscontract leidt steeds vaker tot onenigheid tussen werkgever en werknemer. Openstaande vakantiedagen, niet-uitbetaalde bonussen en al dan niet terecht ingehouden laatste loonbetalingen zijn redenen voor deze onenigheid. Zo meldt Ontslag.nl.

Beeld Hommeles bij eindafrekening dienstverband

Maarten van Gelderen, arbeidsrechtadvocaat en oprichter van Ontslag.nl, constateert een toename van 30 procent in bovenstaande geschillen. Van Gelderen behandelt honderden zaken in het arbeidsrecht per jaar.

 

Onderlinge spanningen

Volgens de arbeidsrechtadvocaat zijn er twee belangrijke oorzaken voor de stijging te geven: “In de eerste plaats is er de krapte op de arbeidsmarkt. Die zorgt ervoor dat mensen ergens aan de slag gaan en binnen korte tijd weer verder jobhoppen als ze een nieuwe aanbieding krijgen. Werkgevers zijn daar niet blij mee, wat bijdraagt aan onderlinge spanningen.”

Een andere oorzaak is volgens Van Gelderen dat werknemers willen weten wat hun recht is. Als ze gelijk hebben dan willen ze het krijgen ook. Ze worden mondiger en assertiever.”

 

Opzet of bewuste roekeloosheid

Ontslag.nl zet de belangrijkste discussiepunten bij de afwikkeling van een dienstverband op een rij: 

  • Een werknemer die opzegt kan alleen met instemming van zijn werkgever vakantiedagen tijdens de opzegtermijn opnemen.
  • De werkgever is verplicht om over het saldo niet-genoten vakantiedagen ook 8 procent vakantietoeslag uit te keren.
  • De werkgever is verplicht om een getuigschrift af te geven én is aansprakelijk voor onjuiste mededelingen daarin.
  • De werkgever mag de door de werknemer veroorzaakte schade aan bijvoorbeeld lease-auto, laptop of mobiele telefoon alleen verrekenen als er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid bij de werknemer.
  • Een dertiende maand of vaste eindejaarsuitkering dient in principe naar rato aan de werknemer te worden uitbetaald, voor bonussen hangt dit af van de bonusregeling.  

 

Tip ter voorkoming van onenigheid

P&O’ers kunnen niet altijd even veel doen aan onenigheid bij de eindafwikkeling, maar één belangrijke tip is wel te geven: “Maak alle afspraken in het beëindiginggesprek zo concreet mogelijk. Zeg niet dat iemand nog recht heeft op een bepaalde bonus, maar leg ter plekke vast hoe hoog die is. Hetzelfde geldt voor vakantiedagen et cetera.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.