Logo
  • Nieuws
  • 29 november 2012
  • Siem Kannekens

´Wat kunt u doen voor uw medewerkers met schulden?´

Steeds meer bedrijven raken betrokken bij de financiële problemen van hun personeel, met vergaande financiële gevolgen voor het bedrijf zelf. Hetty Schuring,  eigenaar van Adviesbureau 'De Sociale Raadsvrouw', waarschuwt er dan ook voor om voorschotten of leningen te verstrekken. Hulp bieden bij het oplossen van de schuld daarentegen is de beste remedie.

Beeld ´Wat kunt u doen voor uw medewerkers met schulden?´

Schuring stelt dat veel werkgevers de schulden van werknemers op lossen door hen voorschotten of leningen te geven. “In een heel enkel geval zou ik daar voor zijn, bij kleine bedragen, echter een voorschot levert niets meer op dan een maand uitstel, de volgende maand is er namelijk weer een probleem,” aldus Schuring. De arbeidsspecialist zou een lening van soms wel enkele duizenden euro’s helemaal afraden. “Ik stel dan altijd de volgende vragen; Wat als je mensen moet ontslaan? of Wat als diegene die je zoveel geld leent, ziek wordt en arbeidsongeschikt of zelfs komt te overlijden?"

 

Schuldhulp

Wanneer een werknemer in aanmerking wil komen voor schuldhulp moet hij zich volgens Schuring melden bij de afdeling sociale zaken van de gemeente, moet zijn administratie in orde zijn en zullen alle sociaal juridische zaken uit de weg moeten zijn. "Als dit niet het geval is wordt de werknemer gewoon weggestuurd. De hulp van de werkgever kan hierbij bestaan uit het inhuren van een specialist op dit gebied."

 

Loonbeslag

Aan een loonbeslag gaat een gigantische stapel post vooraf, eerst komt er een herinnering, dan enkele aanmaningen, post van het incassobureau en vervolgens, de deurwaarder met een informatieverzoek. Schuring is van mening dat werkgevers dat informatieverzoek niet links moeten laten liggen. “Doe je dat als werkgever wel, dan loop je het risico aansprakelijk te worden gesteld voor de hele vordering. Dat kan soms in de tientallen duizenden euro’s lopen.”

 

Empatisch

Schuring adviseert werkgevers om bij loonbeslagen altijd het gesprek aan te gaan. “Wees als werkgever empatisch, niet verwijtend. Dan heb je het meest de kans dat iemand ook gaat praten. Het is een taboe en mensen met schulden praten nu één keer niet graag over hun financiën.”

Werkgevers zouden volgens Schuring ook op tekenen moeten letten als ongeconcentreerd zijn, te laat komen, veel verzuim, veel privé-telefoontjes onder het werk, lenen op de werkvloer en er onverzorgd bijlopen. “Hulp bieden bij het oplossen van de schulden is de beste remedie, vaak weet iemand zelf al lang niet meer hoe hij eruit moet komen, dan is een helpende hand een uitkomst,” besluit Schuring.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.