Investeer in onderpresteerders
Om prestaties van een organisatie te verbeteren, moet de leiding zich niet focussen op het beter belonen van de toppers, maar op het investeren in en corrigeren van onderpresteerders. Dat vindt Kilian Wawoe, organisatiepsycholoog aan de VU in Amsterdam. Dat corrigeren moet bovendien niet via de beoordelingscyclus, maar via een systeem van continue feedback. ‘Een vier voor klantgerichtheid is geen feedback.’
Wawoe onderscheidt vier redenen om variabel te belonen, waarvan sommigen goed zijn en anderen niet. “Er is één hele goede reden om wel variabel te belonen en dat is om de loonkosten te laten meebewegen met het resultaat van de organisatie. Je maakt immers niet ieder jaar evenveel winst. Neem het MKB. Daar krijg je in een goed jaar in december twee maandsalarissen en in een slecht jaar gewoon één. Als je dat niet doet, heb je nog maar één manier over om met loonkosten te variëren en dat is mensen ontslaan.” Een reden, die volgens Wawoe niet goed werkt, is wanneer een organisatie variabele beloning inzet om de prestaties van medewerkers te verbeteren. Datzelfde geldt voor variabel belonen bij het binnenhalen van talent. “Om twee redenen. Ten eerste: als geld een rol speelt voor talent, dan hoeft het niet variabel te zijn. Talent, waarvoor geld belangrijk is, kijkt naar het totale pakket aan arbeidsvoorwaarden en niet specifiek naar het variabele deel. Bovendien staan met name bij hoog opgeleiden geld vaak niet eens in de top drie als argument om voor een bepaalde baan te kiezen. Laat staan variabel belonen. Deze groep vindt namelijk andere zaken belangrijk.” Een laatste reden tenslotte om variabel te belonen is het tevreden houden van medewerkers.