Logo
  • Achtergrond
  • 3 juni 2014
  • Peter Bekkering

Beloont u marktconform? En zo niet, is dat erg?

Wat zijn trends en ontwikkelingen op beloningsgebied en waarom is het belangrijk dat organisaties benchmarken? We vroegen het Geert Jan Eissens en Albert Reitsma van Human Capital Group, beiden betrokken bij Het Nationaal Beloningsonderzoek (NBO), een tool voor de HR-manager om het beloningsbeleid te objectiveren.

Beeld Beloont u marktconform? En zo niet, is dat erg?

Een centrale rol bij het NBO is weggelegd voor Geert Jan Eissens, die zich als managing consultant bij Human Capital Group bezighoudt met met thema's als HR-strategie, organisatieinrichting en -ontwikkeling en  strategisch belonen, en voor Albert Reitsma, coördinator van het NBO en data-analist, die zich vooral met onderzoeken op het gebied van beloning en arbeidsvoorwaarden bezighoudt. Zij vertellen over de Human Capital Group, de opzet en het belang van het NBO en hun verwachtingen en ambities voor het Nationaal Beloningsonderzoek en vanzelfsprekend over de reden waarom  bedrijven baat hebben bij deelname.

Waarom is het belangrijk dat organisaties benchmarken?

“In het NBO maken we een blauwdruk van hoe Nederland betaalt, een state of the art, die we bovendien voorzien van een analyse. Daarin kijken we niet alleen terug, maar kijken we ook naar wat trends en ontwikkelingen zeggen over de toekomst. Met het NBO geven we de afdeling HR van een organisatie antwoord op de vraag of ze het goed doen. Daarnaast vinden medewerkers vaak  dat ze te weinig betaald krijgen – tenminste zo ervaart men dat –, omdat ze het salaris  vergelijken met iemand binnen de organisatie of bij een vergelijkbaar bedrijf die meer betaald krijgt.  Met onze benchmark in handen kan de HR-manager dit objectief toetsen aan een ruimere vergelijkingsmarkt en komen tot een onderbouwde bevestiging of weerlegging van de mening van de medewerkers. Interessant zijn ook de extremen: organisaties die fors meer of minder betalen. Omdat het beloningsbeleid dan vaak een indicator is voor iets anders. Het kan betekenen – bij fors meer – dat er een ‘gouden kooi’-constructie is ontstaan. Of bij fors minder dat een organisatie bewust kiest voor groot personeelsverloop. De verandervraag is nog interessanter: wanneer een bedrijf fors meer betaalt, merkt dat dat niet meer haalbaar is en uit oogpunt van kostenefficiency naar een gemiddeld beloningsniveau wil. En dat zonder dat ze hun beste medewerkers verliezen. Zulke strategische vraagstukken kunnen  we als HuCaG graag voor onze klanten oplossen.”

Wat zijn momenteel belangrijke trends en ontwikkelingen?

“Een opvallende trend in het NBO 2013 was dat de gemiddelde salarisstijging in tegenstelling tot de jaren ervoor weer net boven de twee procent kwam. Dat lijkt een voorzichtige indicator dat er weer iets meer lucht komt bij organisaties. Het jaar ervoor in het NBO 2012 hebben we gekeken naar salarisverhogingen en dat gesegmenteerd naar functieniveau – uitvoerend, middenkader, management en de directie. Bovendien keken we naar de verhouding tussen variabel en vast loon. We zagen toen dat directeuren qua vaste beloning vaak op de nullijn zaten, maar dat compenseerden door een hogere variabele beloning. Leuk is ook dat wij de trend die laatst in het nieuws was – vrouwen tussen de 25 en de 30 verdienen meer dan hun mannelijke collega’s en vrouwen boven de 30 verdienen juist een stuk minder – al jaren naar voren kwam in onze beloningsdatabase en voor ons dus niets nieuws was. Een andere trend die we de laatste jaren duidelijk signaleren is dat het pensioen in beweging is: de eindloonregeling is er al bijna helemaal uit, omdat de regeling veel te duur is; maar ook de middelloonregeling loopt terug ten gunste van het beschikbare premieregeling. En ten slotte lijkt het er ook op dat de gemiddelde werkweek weer langer wordt: we gaan later met pensioen maar moeten ook harder werken.”

Wat zijn jullie verwachtingen voor het NBO 2014?

“Hoewel de arbeidsmarkt lijkt aan te trekken, verwachten we dat de salarisstijging beperkt zal blijven. Omdat werkgevers nog steeds het gevoel hebben dat er geen krapte op de arbeidsmarkt is. Tegelijkertijd verwachten wij dat er vanwege de langzaam opkrabbelende economie bij de cao’s door de bonden meer druk op de ketel zal komen door in te zetten op een hogere looneis. Interessant is ook wat er met de variabele beloningen gaat gebeuren. Die liggen met name in de financiële wereld onder een vergrootglas. Het schrappen of terugdringen daarvan kan een impact hebben op het vaste loon. We zouden niet vreemd opkijken wanneer dit in die sector leidt tot flinke verhogingen van het vaste loon. We verwachten  dat – mede onder druk van instellingen als de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandse Bank– het variabele loon niet meer zal worden gekoppeld aan financiële doelstellingen, de ‘perverse prikkels’, maar steeds meer aan targets op het gebied van bijvoorbeeld klanttevredenheid. Ten slotte voorzien we ook een verschuiving van arbeidsvoorwaarden zoals  de onkostenvergoeding. Dit heeft te maken met de lancering van de Werkkostenregeling per 1 januari 2015. Omdat de Belastingdienst bepaalde onkosten straks niet of beperkt toestaat, moeten bedrijven daar nu op voorsorteren. Vraag daarbij is hoe bedrijven dit creatief kunnen ‘omzetten ’ in andere arbeidsvoorwaarden. Dit soort vragen zijn voor ons als adviesbureau interessante strategische beloningsvraagstukken, waar we onze klanten graag mee van dienst zijn.”

--------------------------------------------------------------------------------------

Gratis salarisbenchmark

Doe mee met het Nationaal Beloningsonderzoek en ontvang o.a. een gratis salarisbenchmark tegen vergelijkbare functies in heel Nederland en het e-book Fiscaal Vriendelijk Belonen. Meer informatie

--------------------------------------------------------------------------------------

Hoe werd het NBO tot nu toe gebracht?

“Het werd vooral instrumenteel en functioneel ingezet als benchmarkinstrument. We willen echter nu dat het ook handvatten biedt voor dieperliggende vragen bij een organisatie. Is het beloningsbeleid van onze organisatie nog wel op orde? We betalen wel marktconform, maar is dat wel verstandig? Kunnen we er niet beter boven of onder gaan zitten? Of hoe kunnen we  creatiever omgaan met onze arbeidsvoorwaarden? En belonen we wel aan de hand van de juiste parameters? En wat is het doel van het beloningsbeleid: mensen binnenhalen, mensen behouden of om ze aan te zetten tot betere prestaties? Allemaal strategische vraagstukken,  waarover we graag met organisaties om tafel willen zitten. Zodat we samen met hen HR kunnen koppelen aan de businessstrategie en aan doelstellingen op korte, midden en lange termijn. Het NBO is hiervoor een uitstekende aanleiding.”

Waarin verschilt het NBO van andere beloningsonderzoeken?

“Veel andere beloningonderzoeken richten zich met name op grote beursgenoteerde bedrijven, die gewend zijn op strategisch niveau deze vraagstukken te behandelen. Vaak wordt binnen internationale concerns het beloningsbeleid door de holding bepaald. Onze klanten – grofweg van zo’n 250+ tot 5.000 medewerkers – zitten daar net onder. Met HR-afdelingen die  regelmatigmet  strategische belonings vraagstukken worstelen. Ze hebben  de wens en behoefte om zich over deze vraagstukken te buigen,  vooral omdat er in de  directie of MT over wordt gesproken.  Tegelijk moet een HR-afdeling steeds vaker met minder mensen meer doen en komt men niet toe aan de behandeling en oplossing van strategische beloningsvraagstukken.”

Kun je kort uitleggen wat het NBO inhoudt?

“In het NBO vragen we de deelnemers om twee zaken aan te leveren: ten eerste de antwoorden op een vragenlijst, die de arbeidsvoorwaarden van een organisatie doorlicht (vakantiegeld, pensioenpremie etc.), en ten tweede een excelbestand met de individuele salarissen, gekoppeld aan hun eigen functie en aan een functie uit onze referentielijst. De aangeleverde gegevens worden vervolgens gebenchmarkt met de gegevens uit onze database. De organisatie krijgt daarover binnen een maand na aanlevering kosteloos een persoonlijk benchmarkrapport met daarin zowel de algemene arbeidsvoorwaarden als de individuele salarissen en hoe deze zich verhouden tot de markt. Bovendien komen we het persoonlijk benchmarktrapport  desgewenst kosteloos toelichten, zodat bedrijven  weten hoe ze het rapport moeten lezen. Alle rapporten samen analyseren en beschrijven we in het NBO. In dit algemene onderzoeksrapport staan algemene trends en ontwikkelingen op het gebied van belonen in Nederland.”

Voor wie is het NBO?

“Voor alle sectoren. Onze database is over de afgelopen jaren opgebouwd uit bedrijven en organisaties zowel uit de profit- als de non-profit (publieke) sector. Voor laatstgenoemde is een salarisbenchmark maar deels belangrijk. Omdat ze vastzitten aan cao-afspraken en weinig vrije loonruimte hebben. Voor commerciële partijen is onze benchmark veel interessanter, vandaar dat we ons meer op die groep willen richten: de zakelijke dienstverlening, de industrie, de handel, transport. De laatste jaren is de verhouding wel al beter – momenteel bestaat meer dan de helft van de deelnemers uit bedrijven zonder cao – maar door meer deelnemers op te nemen, wordt het onderzoek steeds representatiever en betrouwbaarder.”

Gratis salarisbenchmark

Doe mee met het Nationaal Beloningsonderzoek en ontvang o.a. een gratis salarisbenchmark tegen vergelijkbare functies in heel Nederland en het e-book Fiscaal Vriendelijk Belonen. Meer informatie

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.