Logo
  • Nieuws
  • 12 juli 2021

Hoe HRTech personeelstekorten oplost (in dit geval in de zorg)

Ziekenhuizen over de hele wereld kampen met personeelstekorten. Door corona is de vraag naar extra capaciteit flink toegenomen en is ook intern veel geschoven tussen allerlei afdelingen. De zorg is een sector waar continu druk op staat, zo lijkt het. Maar is die druk wel terecht? Als het aan William Reau op website The Staffing Stream ligt, is het antwoord op die vraag ronduit 'nee'. Volgens zijn artikel kan de oplossing voor deze druk namelijk gevonden worden in de technologie, waar genoeg mogelijkheden bestaan om een stuk efficiënter met werkenden om te gaan.

Beeld Hoe HRTech personeelstekorten oplost (in dit geval in de zorg)

Het gaat hier om zogeheten interne resourcepools (IRP's) - soms ook wel talentpools genoemd – die worden aangestuurd door een technologieplatform. Met deze platformen kunnen ziekenhuizen werkenden beter inzetten, doelstellingen beter behalen en met meer efficiëntie gebruik maken van de beschikbaarheid per afdeling. Veel ziekenhuizen werken al met dergelijke personeelspools, maar die zijn echter vaak niet afgestemd op de doelstellingen van de organisatie.

Dergelijke zorgorganisaties lijken niet te begrijpen hoe een integraal systeem, dat zowel kijkt naar werkenden én naar de organisatie, een ziekenhuis kan helpen. Want kijk eens naar de voordelen:

  • Het helpt patiënten, het kerndoel van ieder ziekenhuis. Wanneer openstaande functies niet worden vervuld, betekent dit meer patiënten per verpleegkundige, en de gezondheidsresultaten lijden daaronder. Onderzoek wijst zelfs uit dan onderbezetting dodelijke gevolgen kan hebben voor patiënten!
  • Het verbetert de effectiviteit van werkenden. Dankzij een goed werkend IRP krijgt men perfect zicht op waar gecontracteerde werkenden ingezet kunnen worden en waar tijdelijke krachten nodig zijn. Met zo’n platform kunnen bijvoorbeeld verplegers en verpleegsters betrokken worden, door ze de mogelijkheid te geven om via het IRP in te tekenen op openstaand werk. Zo groeit de talentpool aanzienlijk!
  • Met de data van een IRP kan met inzicht krijgen in de uitwerking van de personeelsstrategie. Men kan zien op welke afdeling en bij welke specialiteiten permanent tekorten zijn, waar contracten opgewaardeerd of aangeboden moeten worden, en waar de inzet van tijdelijke krachten juist afdoende is. Met deze data kan ook geanticipeerd worden op mogelijke toekomstige tekorten.
  • Een goed functionerend IRP-systeem is kostenbesparend en kan vele uren aan kostbare tijd wegnemen aan personeelsadministratie, mede omdat het platform zelf bijhoudt wie waar en hoeveel heeft gewerkt. Hierdoor ontstaan er ruimte voor ziekenhuizen om zich te focussen op andere prioriteiten. Juist omdat personeelsbezetting een permanent hoofdpijndossier is voor ziekenhuizen en met IRP-systemen er geanticipeerd kan worden op dergelijke tekorten, bijvoorbeeld via een gespecialiseerd uitzendbureau.

Het mag eigenlijk geen verrassing heten dat HRTech dé manier is om een al decennialang probleem in de zorg op te lossen. Het creëren van een grote, betrouwbare pool van ervaren en gekwalificeerde kandidaten is echter alleen een oplossing als men ook de andere functies van een dergelijk platform benut: het zorgen voor groei en tevredenheid bij werkenden, het optimaliseren van alle departementen van een organisatie en het gebruiken van data om toekomstige problemen te voorkomen. Verschillende factoren die zullen zorgen voor wat alle organisaties, in de zorg en daarbuiten, nastreven: het halen en ruim overschrijven van de jaarlijkse doelstellingen.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.