Logo
  • Nieuws
  • 29 april 2021
  • Redactie HR Tech Review
  • Bron: HR Tech Review

Het nieuwe normaal voor HR

De nieuwe wereld waar we van mogen spreken sinds de pandemie vraagt om een nieuwe kijk op HR. Technologische vernieuwing speelt daarin uiteraard een rol, maar mag niet leidend zijn. We moeten daarom vernieuwen: HR moet menselijker, moderner en meer datagericht worden, als een feniks. In een wervelend betoog op website Unleash schrijft Peter Hinssen, ondernemer en thought leader op het gebied van technologie, innovatie en de impact op de samenleving, dat we lessen moeten trekken uit de pandemie.

Beeld Het nieuwe normaal voor HR

We moeten technologie anders gaan gebruiken, organisaties anders inrichten en beter met data omgaan, zegt de HR-expert. Want als de pandemie een ding heeft aangetoond, dan is het wel dat enkel technologie niet voldoende is om problemen op de werkvloer aan te pakken.

Transformeren naar een feniks

Het gaat erom dat organisaties van zichzelf een ‘feniks’ moeten maken, oftewel een organisatie die weet te herrijzen uit de as en zich kan transformeren om nog sterker uit de huidige situatie te komen. Organisaties moeten veerkrachtig zijn en zich kunnen aanpassen aan voortdurende veranderingen. Organisaties moeten niet alleen weten hoe ze moeten terugkomen na een tegenslag, maar ze moeten vooruit kunnen komen terwijl de wereld om hen heen continu verandert. Deze pandemie zal verstrekkende gevolgen hebben, die we nog lang gaan voelen. En organisaties zullen zich daar bewust van moeten zijn.

Een belangrijke les: we zullen het niet alleen met technologie kunnen doen.

Technologie zal wel een groot deel van de vernieuwing van organisaties zijn. Dat is duidelijk: er zijn zoveel HR-tools voorhanden dat het zonde zou zijn daar geen gebruik van te maken. Maar als één ding duidelijk is geworden tijdens de pandemie, is het wel hoe verouderd onze veelgebruikte tools zijn.

Door digitaal te gaan konden organisaties en hun werkenden blijven doorwerken tijdens de pandemie, al was het op afstand. Maar de komende jaren moeten HR-managers niet denken dat het installeren van Microsoft Teams op elke laptop, het gebruik van Zoom en het uitdelen van een goede webcam voor enige vooruitgang gaat zorgen.

Marketing achterna

Als voorbeeld noemt Hinssen marketingafdelingen. Wie marketingafdelingen vergelijkt met HR, ziet dat zij jaren voorsprong hebben qua software, tools en technologische vaardigheden. Dat komt door een transformatie die heeft plaatsgevonden in de hele marketingwereld, zo’n tien jaar terug. Om consumentengedrag beter te begrijpen en om markten beter te bedienen, werden data veel intensiever en beter gebruikt. Als gevolg ontstonden er nieuwe functies en vaardigheden in de marketingwereld.

HR bleef ondertussen achter. De tools en de software is er. Toch maken veel HR-afdelingen vaak nog steeds gebruik van de meest antieke software binnen een organisatie. Wie vooruit wil, moet dat aanpassen. Maar alleen vernieuwing van de technologie en een grotere focus op data is niet genoeg. Tijdens het opnieuw uitvinden van HR, het gebruiken van nieuwe technologie en ons klaarmaken voor alles wat de 21e eeuw ons te bieden heeft, zullen we ons meer dan ooit moeten concentreren op het menselijke element.

Zoals we eerder al zeiden: alleen technologie is niet genoeg om een probleem of uitdaging op de werkvloer aan te pakken. De digitale werkomgeving van de 21e eeuw moet er een worden die menselijker is, waar werkenden op hun waarde geschat worden en daarop worden beoordeeld, en waar het individu centraal staat. Menselijke vernieuwing, ondersteund door data: het recept voor de feniks na de pandemie.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.