Logo
  • Achtergrond
  • 18 januari 2021
  • Redactie HR Tech Review

Waarom upskilling en reskilling dé termen van de komende jaren zijn

Banen en bijbehorende vaardigheden veranderen constant. Door digitalisering, robotisering en de zogenaamde skills gap ontstaat er de komende jaren een grote behoefte aan upskilling en reskilling. In dit artikel legt AG5 uit hoe dat zit én wat je er aan kan doen!

Upskilling en reskilling zijn beide termen die over het aanleren van nieuwe vaardigheden gaan. Toch zit er een belangrijk verschil tussen beide termen.

  • Met upskilling wordt het aanleren van nieuwe relevante vaardigheden bedoeld als toevoeging aan je huidige skillset. Dit noemen we ook wel bijscholing.
  • Met reskilling wordt omscholing bedoeld: je bestaande vaardigheden zijn niet meer relevant, waardoor het noodzakelijk is om bestaande skills te vervangen door nieuwe vaardigheden.

Waarom belangrijk?

Aan de hand van een grootschalig onderzoek brengt het World Economic Forum (WEF) elk jaar de banen en vaardigheden van de toekomst in kaart in het zogenaamde Future Of Jobs Report.

In het rapport van 2020 is te lezen dat 40% van de kernvaardigheden van medewerkers in de komende vijf jaar zal veranderen. Dit betekent dat 50% van alle werknemers zal moeten worden bij- of omgeschoold.

De twee grootste oorzaken zijn:

1. Skills gap

Met een skills gap bedoelen we het gat tussen wat werkgevers zoeken en wat werknemers te bieden hebben. Veel vacatures, maar weinig geschikte kandidaten bijvoorbeeld. Of andersom: veel werkzoekenden met bepaalde skills, maar weinig bedrijven die hier naar op zoek zijn.

Oorzaken van skills gaps zijn:

  • Structurele mismatch tussen schoolverlaters en de kennisvraag bij bedrijven.
  • Onderwijs loopt achter op steeds snellere ontwikkelingen.
  • Werkgevers zoeken naar mensen met veel ervaring. Terwijl het vakgebied volledig nieuw is.
  • Vergrijzing van de babyboomers. Hierdoor verdwijnen de skills en kennis waar nieuwe generaties niet (meer) in geïnteresseerd zijn of aangeleerd krijgen.

De oplossing om de skills gap te dichten? Upskilling en reskilling! Lees verder om de mogelijkheden te ontdekken om hier werk van te maken.

2. Digitalisering en robotisering

Met digitalisering bedoelen we dat handelingen, bedrijfsprocessen en services van de fysieke naar de digitale wereld verplaatsen. Simpel gezegd: ‘we gebruiken de computer steeds vaker’. Robotisering gaat nog een stapje verder: veel menselijke taken worden daarbij volledig overgenomen door machines.

Deze technologische ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. Dit zorgt voor nieuwe behoeften bij klanten en veranderingen in de markt, maar ook voor veranderende functies en de behoefte aan nieuwe vaardigheden. Om bij te blijven is het voor werknemers belangrijk om aan upskilling of reskilling te doen.

Over vijf jaar wordt verwacht dat machines bijna de helft van alle taken van mensen uitvoeren. Momenteel is dit nog een derde. Mede door de pandemie komt ook digitalisering in een stroomversnelling. 84% van werkgevers is van plan om werkprocessen sneller te digitaliseren.

Wat kun je als organisatie doen?

Upskilling en reskilling worden de komende jaren dus belangrijker dan ooit! Gelukkig kun je als organisatie nu al stappen ondernemen om dit probleem op te vangen:

  • Start met een trainingsprogramma voor je huidige medewerkers.
  • Stel een mentorprogramma op waarbij de ervaren veteranen hun skills overdragen aan de nieuwe generatie.
  • Zet in op breed inzetbaar personeel. Jobrotatie is een goede manier om dit dit te bewerkstelligen.
  • Breid bestaande functies uit met nieuwe taken, waarvoor nieuwe vaardigheden vereist zijn te leren.
  • Huur specialisten in op gebieden waar je huidige workforce (nog) geen kennis van heeft. Leer van hun expertise!

Lees verder via HR Tech Review

 

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.